Ruim een uur geleden hadden we een afspraak staan met ons team, maar zoals eigenlijk altijd in Ghana loopt alles anders. In plaats van te werken aan oplossingen voor de dumsor–problematiek (ongeveer 50 procent van de tijd valt de stroom uit), ben ik nu een blog aan het schrijven.
Ik ben hier verzeild dankzij mijn deelname aan de New Business Challenge 2015, een uitwisselingsproject geïnitieerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, en georganiseerd door SustainableMotion in samenwerking met GNBCC (Ghana Nederland Business Culture Council) en Crosswise Works. Vijf bedrijven (Witteveen+Bos, Susteq, Städler Renewable Energy, Vlisco en Spaans Babcock) hebben een businesscase geschreven waarin studenten en pas-afgestudeerden zich kunnen uitleven. Al deze bedrijven willen hun markt in Ghana vergroten en door middel van deze New Business Challenge werken per bedrijf vier Nederlandse en vier Ghanese studenten in twee gemengde teams aan een passende oplossing.
Samen in de tro tro: Arjan Conijn, Varda Wagter en Nicolas Mensah
In Accra
Nadat de Ghanese studenten twee weken geleden naar Den Haag zijn geweest om de Nederlandse bedrijven en de businesscase te leren kennen, zijn wij eerder deze week naar Ghana getrokken om met lokale partners en potentiële doelgroepen te spreken. In de drukkende warmte en onder een laag roodbruin stof manoeuvreren we ons door de hoofdstad, Accra. Achter in de tro tro kom ik al snel tot de conclusie dat dit ogenschijnlijk primitieve vervoer van schreeuwen en plotseling stoppen in dit land prima werkt. Zoals de Nederlandse ambassadeur Hans Docter tijdens de opening ook zei, zijn Ghanezen over het algemeen veel flexibeler en creatiever in het oplossen van uitdagingen. Als de wifi weer wegvalt weten mijn Nederlandse mede-studenten niet meer wat ze moeten doen, terwijl de Ghanezen gewoon doorgaan zonder op te kijken.
Als de wifi weer wegvalt weten mijn Nederlandse mede-studenten niet meer wat ze moeten doen, terwijl de Ghanezen doorgaan zonder op te kijken
De interculturele samenwerking is dan ook wat ik zo leuk vind aan deze New Business Challenge. Waar Nederlanders proberen door middel van discussie tot nieuwe oplossingen te komen willen de Ghanese deelnemers alles onderbouwen met cijfers en lange uiteenzettingen. De Nederlanders brengen structuur terwijl de Ghanezen met een het-komt-wel-goed-mentaliteit de stress uit de groep halen. Daarnaast maken we gebruik van het netwerk van de Ghanezen, waar een groep met westerlingen ook nog eens makkelijker binnenkomt.
Na enkele dagen in het donker gezeten te hebben door stroomuitval lijkt de implementatie van ons product zeer relevant
Luxeproduct
Zelf werk ik aan een business case voor Städler Renewable Energy. De eigenlijke vraag luidt hoe we een accu, eventueel uit te breiden met zonnepanelen, naar de Ghanese markt kunnen brengen. Deze accu voorziet huishoudens en kleine bedrijven van stroom gedurende stroomuitval. In Ghana zijn dit soort nieuwe technologieën nog een luxeproduct, dat alleen betaalbaar is voor de elite. Daarnaast is het duurzaamheidsbesef hier minder doorgedrongen dan bijvoorbeeld in Nederland, wat onze businesscase nog uitdagender maakt. Na enkele dagen in het donker gezeten te hebben door stroomuitval lijkt de implementatie van ons product zeer relevant. Om de verkoop van ons product te vergroten willen we een entrepreneurs programma opzetten voor studenten aangezien zij de netwerken van de nieuwe generatie zullen worden en door het entrepreneursprogramma dat wij bedacht hebben zal de kennis van zone-energie in Ghana uitbreiden.
Straatverkoper
Naast het harde werken is er gelukkig ook tijd om de Ghanese cultuur te leren kennen. Ik heb al even geprobeerd als straatverkoper het water uit de mand op m’n hoofd te verkopen en als hulpje van de tro tro-chauffeur naar mensen te schreeuwen waar ons busje naar toe gaat, tot hilariteit van onze Ghanese medestudenten en de voorbijgangers. Al met al een veelzijdige en leerzame ervaring in samenwerking, cultuur en het schrijven van een businessplan voor duurzame ideeën in Ghana.