Van alle steden in Afrika is Nairobi het meest aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders. De vele accelerators, co-working spaces en mentor-programma’s zorgen voor een levendige startup community, die uitblinkt in mobile tech, fintech en social entrepreneurship. Reden te meer voor onze RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) om juist deze stad te kiezen. De Impact Expedition (22-t/m 28 oktober) is nauw verbonden met de Amsterdam Capital Week en heeft tot doel een duurzame relatie te bouwen tussen de startup scenes van Nairobi en Amsterdam. En zo lijkt er winst te behalen aan beide kanten: de Kenianen ontmoeten Nederlandse investeerders en op hun beurt delen zij hun expertise met Nederlandse ondernemers.
De ‘rising stars’ van Nairobi
De delegatie telt 12 startende ondernemers. Veel tech en allemaal betiteld als social entrepreneurs. Kortom, ondernemers die iets willen bijdragen aan reallife problems zoals workshopleider Linda Vermaat van Professional Rebel samenvat. Zoals Sam Gichuru, de oprichter van NaiLab, één van de succesvolste ondernemersbroedplaatsen van Nairobi; Rodgers Muhadi, die met zijn startup Paykind mobiele betaaltechnologie gebruikt waarmee je direct hulpgoederen kunt betalen en Derrick Muturi, die met zijn RabbitIQ een online bestelsysteem heeft ontwikkeld waarmee je altijd en overal kunt inzien waar je zo snel mogelijk duizend kippen kunt aanschaffen (of iets anders van die gading).
Snapt je moeder het ook?
Om succesvol te zijn moet je een goede pitch hebben. Die ingrediënten blijken behoorlijk universeel:
1. Welk probleem ga je oplossen?
2. Waarom ben juist jij de persoon om dat te doen?
3. Imago is alles: zorg dat jij en je pitch likeable zijn.
4. Hou het simpel (snapt je moeder het ook?).
5. Waar sta jij in vijf jaar?
De groep kijkt er niet van op, zo blijkt uit het instemmend geknik. Groter zijn de zorgen over je publiek. Hoe ken je jouw publiek? Of zoals de enige Nederlander in het gezelschap (Bart Leijssenaar, business developer bij Tunga) zich afvraagt hoe je een high tech bedrijf uitlegt in een simpele pitch: "Als ik mijn verhaal te simpel maak, verlies ik al mijn unique selling points". Gewoon vragen aan je publiek wat ze al weten, blijkt het Nederlandse antwoord. Hoe directer, hoe beter. En vergeet vooral niet te linken op LinkedIn na afloop.
Netwerken ‘the Dutch way’: "Alles goed?"
Tot slot krijgen alle deelnemers nog wat waardevolle omgangslessen aangereikt. Een beetje lacherig oefent de groep de vaste openingszin ("Alles goed?"). De les ‘Ja betekent ja, nee betekent nee’ oogst verontwaardiging. Zijn ze zo direct die Nederlanders? "Geen ‘Maybe?'" Dat spreekt Winnie Waudo wel aan (CEO van Plugin, een datasysteem waarmee je efficiënt met zonne-energie kunt omgaan): "Als je in Kenia iets verkoopt wat eigenlijk te duur is, zeggen ze ja maar bedoelen ze nee. Dat kost mij alleen maar waardevolle tijd". Sowieso komt het vrouwelijk deel van de groep daadkrachtig over. Marion Moon (managing director van Wander Organic, producent van organische mest): "I’m tired of begging and asking. It’s a conversation: who are you and what do you bring to the table. You need me too". Nederlandse investeerders, maak uw borst maar nat.
Nieuwsgierig? OneWorld doet ook verslag van de opbrengst van deze week en is bij het belangrijkste matchmaking event Kenya on the Rise op 25 september a.s..
De Impact Expedition Nairobi – Amsterdam wordt georganiseerd door Crosswise Works en Professional Rebel, in opdracht van de RVO en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.