Achtergrond

Hoe koffiepulp business wordt

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Onder aanmoedigend applaus betreedt Dieleman de ring, waar de strijd plaatsvindt. Twee ondernemers krijgen daar om de beurt de kans om hun plan bondig en overtuigend uit de doeken te doen. Onderneming PectCof neemt het op tegen Susteq van Marten Susebeek. “Een stevige battle, want Marten zet in op de basisbehoefte watervoorziening. De jury heeft daar wel oog voor”, zegt Dieleman.

Koffiebes
Desondanks maakt de voorman van PectCof een veelbelovende entree met een duizendmaal uitvergrote koffiebes in zijn armen. “Dames en heren, waarom gebruiken wij slechts het koffieboontje als we het omhulsel ook kunnen gebruiken?” vraagt hij aan het publiek. Erg zonde, volgens Dieleman, want in de pulp dat nu op de afvalberg van zo´n 20 miljoen ton terecht komt, zitten belangrijke stoffen. “De bergen pulpafval die in landen zoals Colombia en Costa Rica gestaag toenemen, bevatten pectine. Dat is een stof die als emulgator gebruikt wordt in voedingsmiddelen en in de farmacie.”
De kritische toeschouwers, die de publieksjury vormen, vragen zich af welk maatschappelijk aspect precies gediend wordt met het plan. “Op dit moment betalen koffieboeren om van hun koffiepulp af te komen. Met ons plan zorgen we ervoor dat de boeren geld krijgen voor het afval”, beargumenteert Dieleman.

[[{“fid”:”32091″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Sivan Breemhaar van Afriek”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Sivan Breemhaar van Afriek”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Blazers
Terwijl de professionele jury in beraad gaat, stroomt de markt vol met geïnteresseerden en potentiële beleggers. Daar is het de meeste finalisten toch om te doen. “Deze dag staat in het teken van praten met investeerders en het leggen van contacten. Ik heb ook al een aantal aanvragen voor samenwerkingen gekregen”, vertelt Sivan Breemhaar, die handgemaakte, kleurrijke blazers showt. Met Afriek vertelt Breemhaar het verhaal achter de kleding. Elk ontwerp is gelabeld met de naam van de kleermaker, wiens geschiedenis op internet is terug te lezen. “Er heerst een negatief beeld van Afrika, terwijl er zoveel moois te vinden is. Met Afriek wil ik een positieve, gelijkwaardige samenwerking opzetten.”

Elk ontwerp is gelabeld met de naam van de kleermaker, wiens geschiedenis op internet is terug te lezen

Krachten van over de hele wereld bundelen is een belangrijk thema binnen de geselecteerde businessplannen. Zo brengt Jacquelien Bunt van Discovered creatieve ondernemers samen via het internet. “Lokale kunstenaars en ambachtslieden hebben geen toegang tot een grotere markt. Met Discovered komt daar verandering in. Zonder tussenpersonen kunnen bijvoorbeeld Rwandezen hun waar verkopen aan Europeanen. Zij hoeven slechts 25 procent commissie af te dragen. De rest stoppen ze in eigen zak. Daarnaast kunnen ze de prijzen met minmaal 20 procent verhogen voor de westerse markt”, vertelt de onderneemster.

Commercieel
Discovered wordt bij de jurybeoordeling dan ook geprezen voor het ‘scherpe commerciële verhaal’. Ook de andere finalisten komen goed uit de verf met ‘sprankelende ideeën’. Toch is PectCof de absolute winnaar volgens de jury. “Het businessplan is innovatief en tegelijkertijd risicovol. It’s in the game. Doorslaggevend zijn de drie P’s: People, Planet and Profit, die allemaal vertegenwoordigd zijn in het plan”, licht Martijn Blom de keuze toe.

[[{“fid”:”32092″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”De publieksprijs voor Coral Gardering”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”De publieksprijs voor Coral Gardering”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Duikende toeristen
Maar ook het publiek krijgt de kans een winnaar aan te wijzen. Coral Gardening gaat er met de publieksprijs vandoor. Vera Aarden (37) en Frank van Klaveren (47) nemen trots de cheque in ontvangst. “Echt een opsteker”, lacht Aarden. “Het mooie is dat iedereen mee kan doen aan ons project!”
Binnenkort zullen de zakenpartners afreizen naar Thailand, om koraaltuinen in zee aan te leggen. “We laten mooie beelden plaatsen aan de kust, bijvoorbeeld door duikende toeristen, waarop koraal kan groeien. Daarmee beschermen we niet alleen de kust, maar geven we ook een economische impuls aan de regio. Hoe meer koraal, hoe meer vissen en leven in de zee, wat lokale vissers geld oplevert”, legt Van Klaveren uit.
De twee kunnen niet wachten om een pilot te starten in Azië. Precieze aantallen en data hebben de koraalliefhebbers nog niet en dat is wellicht een reden waarom de jury anders oordeelde dan het publiek. Dieleman en zijn team hebben wel alle cijfers op een rij en staan op het punt een pilot te starten in Colombia. “Dat zal voor 700 tot 800 boeren voordeel opleveren”, zegt de jonge ondernemer.

Onderhandelen is echt een spel, dat ik goed wil leren beheersen

Dankzij de prijs kan PectCof rekenen op professionele ondersteuning op financieel en adviserend gebied. “Met de begeleiding die we nu krijgen, hopen we meer ervaring op te doen, zodat we tijdens gesprekken met multinationals steviger in onze schoenen staan. Onderhandelen is echt een spel, dat ik goed wil leren beheersen.”  

Ondernemen Zonder Grenzen wil startende ondernemers op weg helpen hun doelen te bereiken. Sociaal, duurzaam en eerlijk ondernemerschap zijn daarbij de pijlers gericht op de continenten Afrika, Azië of Latijns-Amerika. OZG biedt zelfstandigen advies en begeleiding bij het maken van een businessplan, de financiering en de juiste contacten. De Businessplan Competitie is dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd door OZG, om investeerders en beginnende ondernemers met elkaar kennis te laten maken. Daarnaast vormt de competitie een podium voor jonge ondernemers om hun product of dienst te laten zien aan een groter publiek.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons