Onder de vertrek- en aankomsthallen van Schiphol bevindt zich een ruimte die nog het beste is te vergelijken met een gigantische achtbaan. Koffers rollen over banden en schieten naar links, rechts, omhoog en naar beneden. Er is zelfs verschil tussen langzaam en snel verkeer. De koffers met 'haast' vliegen in gele bakjes door de hal om zo op tijd bij het vliegtuig te kunnen komen. De rest van de bagage vindt rustig zijn weg over grijze loopbanden.
[[{“fid”:”29714″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]Snel rijdend kofferverkeerMet 15 kilometer per uur schieten deze koffers door de hal.
30 km transportsysteem55 miljoen koffers worden er op luchthaven Schiphol afgehandeld. Dat zijn 120.000 koffers op een normale dag en 180.000 op een hele drukke dag. In totaal ligt er ruim 30 kilometer transportsysteem; de systemen draaien op 110 serverkasten en bijna 10.000 motoren.
Elektriciteitsverbruik Schipholx 1000 kWh/operationeel jaar
2013: 188.217
2012: 183.041
2011: 183.182
2010: 175.565
2009: 174.912
(Bron: Jaarverslag Schiphol Group 2013)
Terugdringen energieverbruik
“Dit transportsysteem verbruikt ongeveer tien procent van alle stroom op de luchthaven”, vertelt Rob Holdorp, strategisch adviseur bagage bij Schiphol. “We zijn bezig dat energieverbruik terug te dringen, vandaar de ontwikkeling van de duurzame bagagetransportband Blueveyor. Deze band is voor 99 procent recyclebaar en verbruikt 60 procent minder stroom.”
De ontwikkeling van de band, die bestaat uit biologisch afbreekbaar materiaal dat steeds opnieuw te gebruiken is, is tot stand gekomen met steun van de Europese Unie. “Na een succesvolle pilot zijn er op dit moment 14 van die blauwe transportbanden over een totale lengte van 110 meter”, zegt Holdorp. En dat is eigenlijk nog maar een schijntje: “Er ligt hier in totaal 30 kilometer aan transportbanden.”
[[{“fid”:”29709″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]De BlueveyorEen Nederlandse innovatie: de blauwe transportband
Kosten afwegen tegen baten
De blauwe band past in het streven om zo ‘groen’ mogelijk te worden. Voor Schiphol is dat een hele uitdaging, want de luchthaven groeit ieder jaar flink door en stoot als groot bedrijf veel CO2 uit (in 2013 bijna 108.000 ton). “Het is ook voor ons duidelijk dat de mens invloed heeft op het klimaat. Wij vinden het belangrijk om het energieverbruik op Schiphol te beperken en grondstoffen te hergebruiken.” Waarom dan niet gelijk alle transportbanden vervangen door de nieuwe? Holdorp: “Als we dat nu in één keer zouden doen, zit je materiaal weg te gooien dat nog lang niet aan de maximale levensduur zit en heb je een enorme berg afval wat niet te recyclen valt. Als bedrijf moeten we bovendien de kosten afwegen tegen de baten.”
[[{“fid”:”29708″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“height”:”327″,”width”:”581″,”alt”:”Primeur duurzame BLUEVEYOR bagageband op Schiphol”,”class”:”media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”}}]]Promotiefilmpje van Schiphol over de blauwe band
Een paar procent
Een andere innovatie bij het transportsysteem die al eerder werd ingevoerd is het automatisch stoppen van de banden als er geen koffers op liggen: “Vroeger bleven de banden maar lopen.” Als alle grijze transportbanden vervangen zijn door de nieuwe blauwe band scheelt dat Schiphol een paar procent aan stroom, schat Holdorp. En die blauwe kleur, is dat een idee van de KLM? “Nee”, lacht hij, “ik vermoed dat dat de kleur van duurzaamheid is. De kleur van cradle to cradle.”
Volgende week op OneWorld.nl een interview met Jonas van Stekelenburg, manager Sustainability and innovation van Schiphol. Over de vraag hoe belangrijk duurzaamheid voor Schiphol is en of de luchthaven er voldoende mee bezig is.