Een vrijdagmiddagborrel (VrijMiBo) organiseren met smaakvolle snacks die een kleine ecologische voetafdruk hebben. Op die manier verduurzamen Joke Pisters van SustainaBul en Natascha Kooiman en Aart Jan van Dijk van Smaackmakers van binnenuit een aantal bedrijven in Nijmegen.
De actie Boost your VrijMiBo staat in het teken van Wereldvoedseldag en vindt plaats op 16 oktober. OneWorld nam alvast een voorproefje en sprak met de initiatiefnemers.
Tips om zelf een duurzame VrijMiBo te organiseren:
- Zorg ervoor dat de hapjes écht lekker zijn en nog beter smaken dan dat ze voorheen smaakten.
- Houd het leuk, luchtig en laagdrempelig: de VrijMiBo is ook een moment voor ontspanning na een drukke werkweek.
- Denk na over vervolgstappen die het bedrijf kan nemen wat betreft verduurzaming van het eten. Zo heb je nog meer impact.
Wat willen jullie bereiken?
Kooiman: “Boost your VrijMiBo is een informele, laagdrempelige manier om duurzaam eten bij een groot en breed publiek onder de aandacht te brengen.”
Pisters: “Met deze borrel willen we werknemers van bedrijven in Nijmegen kennis laten maken met eerlijke, gezonde én duurzame hapjes. Daarnaast willen we de vooroordelen over vleesvervangers wegnemen. Vaak wordt nog gedacht dat vleesvervangers niet lekker, onaantrekkelijk of schreeuwend duur zijn. Daarom staat op veel borrels nog steeds de klassieke bitterbal met vlees op het menu. Dat is jammer, want er zijn zoveel smaakvolle alternatieven die uitstekend passen bij een gezellige VrijMiBo.”
In hoeverre is dit initiatief nodig?
Kooiman: “Door ons huidige eetpatroon eten we de wereld op, om het zo maar te zeggen. Als we zo doorgaan, hebben we straks drie aardbollen nodig. Een belangrijke oorzaak daarvan is de impact van dierlijke producten. Als we verandering aanbrengen in ons eetpatroon – bijvoorbeeld door minder vlees te eten – dan zetten we een gigantische stap in de goede richting.”
Pisters: “Mensen moeten bekend en vertrouwd raken met de geweldige alternatieven die er zijn voor vlees of vis. Denk aan een bitterbal gevuld met champignons, een plantaardige tonijnsalade’ of een zeewierburger.”
Wat is het probleem met dat wat we nu eten?
Pisters: “Een groot deel van de Nederlandse bevolking kiest nog steeds iedere dag voor vlees, vaak nog goedkoop vlees ook. Nederlanders eten op jaarbasis gemiddeld meer dan veertig kilo vlees per persoon. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vijftig jaar geleden. Als deze ontwikkeling zich doorzet in andere landen, is er simpelweg niet genoeg ruimte om voedsel te verbouwen voor de groeiende wereldbevolking.”
Met de hoeveelheid landbouwgrond die nodig is om 1 persoon van vlees te voorzien, kun je zo’n 6 tot 15 personen op plantaardige wijze voeden
Kooiman: “Met de hoeveelheid landbouwgrond die nodig is om een persoon van vlees te voorzien, kun je zo’n zeven tot vijftien personen op plantaardige wijze voeden. 80 procent van de landbouwgrond wordt verbruikt door de dierenindustrie, dat komt mede door de grond die nodig is voor het verbouwen van veevoer. De vleesindustrie gebruikt ook veel water. Voor de productie van een kilo rundvlees is ongeveer 1.500 liter water nodig. Ter vergelijking: voor een douchebeurt gebruik je zo’n 55 liter water. Vleesproductie is bovendien erg vervuilend: 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen komt van de vleesindustrie. Sommige onderzoeken hebben het zelfs over 51 procent. Dat is meer dan die van de transportsector: deze industrie is verantwoordelijk voor 13 procent.”
Hoe ziet de actie op 16 oktober eruit?
Kooiman: “We gaan bij een bedrijf, of bij een aantal ondernemingen die in hetzelfde gebouw gehuisvest zijn, een interactieve borrel organiseren met verrassende, plantaardige hapjes. Zoveel mogelijk producten komen uit het seizoen. We beperken het aantal voedselkilometers per product, hanteren milieuvriendelijke verpakkingen en willen zo weinig mogelijk eten verspillen.”
Pisters: “We gaan de werknemers op een interactieve manier kennis laten maken met een heerlijk plantaardig borrelassortiment. Een toffe experience met een blind taste test, een quiz en een mini-college.”
Kooiman: “We verrassen met woord, beeld en smaak. Ook willen we de cateraars adviseren over duurzame bedrijfscatering.”
Met wie werken jullie samen?
Kooiman: “We zijn nog op zoek naar bedrijven in Nijmegen waar wij Boost your VrijMiBo voor mogen organiseren. Geïnteresseerden kunnen zich melden.”
Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen over de deelnemers van de Eat This Roadtrip, een initiatief van FoodGuerrilla. Zij helpen tien teams om wervelende good food acties – waarvan Boost your VrijMiBo er een is – op te zetten en zo aandacht te vragen voor Wereldvoedseldag. Kijk voor meer informatie over het slotevent en acties bij jou in de buurt op FoodGuerilla.