Ik ben een milieubewuste consument en dus wil ik het juiste doen: ik neem vaak de fiets en ik recycle plastic. In het huis van m’n vriendin en mij hangen spaarlampen. Onze wasmachine heeft een A+ label, een droger hebben we niet: onze was hangt gewoon aan de waslijn te drogen. Ik print zo min mogelijk uit en koop bij de Albert Heijn het label Puur en Eerlijk, omdat ik een betere wereld wil.
Als nu maar genoeg mensen net zo bewust zouden zijn als ik, dan zou de wereld echt veranderen.
Maar in de realiteit valt dat tegen. Waar ik denk een bewuste keuze te maken, maak ik veelal geen keuze. Veel merken doen hun uiterste best om mijn bewuste keuze zo moeilijk mogelijk te maken. Sterker nog: zonder transparantie kan ik geen keuze maken. Hoe kan ik kiezen als ik niet weet waaruit?
Met een zak Doritos nacho cheese op schoot keek ik laatst de documentaire ‘An Inconventient Truth’. Dan voel ik me oprecht boos: het is nu acht jaar nadat Al Gore die zaal toesprak en er is nog maar weinig gedaan, zo lijkt het.
Jaap Grolleman is een idealist in reclameland. Hij is blogger en schrijft als copywriter bij Vandebron. Vandebron is een online marktplaats voor duurzame energie, waar je zelf kan kiezen waar de energie die jij koopt vandaan komt.
Zo staat op de verpakking van Doritos dat er ‘plantaardige olie’ in de nacho cheese chips zit. Dat kan van alles zijn, waaronder palmolie waarvoor bossen zijn gekapt. Dat zit er ook in, en dan zit ik dus tijdens ‘An Inconventient Truth’ me boos te maken over ontboste eilanden, terwijl ik palmolie eet van precies dat soort eilanden. De stroom, waarop mijn televisie werkt, bleek ook niet echt groen te zijn.
Ik zie de ironie, maar ook mijn onmacht. Juist daarom is het zo belangrijk dat ik weet wat er in mijn chips zit, waar mijn televisie is gemaakt en hoe, en hoe de stroom die ik koop wordt opgewekt.
Hoeveel niet-duurzame producten worden alsnog gekocht door duurzame, quasi-bewuste, consumenten? Ik denk heel veel, ondanks al onze oprechte voornemens. Zolang we blijven kopen van bedrijven die hun bedrijfsvoering censureren, zijn onze keuzes nooit bewust. Onze ideologie is dan niets meer dan een middel om ons geweten te sussen.
Meer informatie over de klimaatmars vind je hier
Aanstaande zondag lopen honderdduizenden mensen zoals ik de klimaatmars. In New York, Berlijn, Seoul, Parijs, Melbourne, Londen en Amsterdam. Ik zie het niet als een protest, maar een groot signaal dat het anders moet. Hoe het precies anders moet, zal voor iedereen anders zijn, aangezien het klimaat zoveel aspecten heeft. Ik loop in ieder geval mee omdat ik gecensureerde chips zat ben.