Begin dit jaar haalden jullie je crowdfunding-doel. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met Kromkommer?
“We zijn meteen begonnen met de ontwikkeling van onze soepjes. Recepturen bedenken, een fabriek zoeken, contacten met de telers leggen… Dat is gelukt! Eind mei lanceerden we de eerste soepen. Met driehonderd man hebben we dat gevierd. Inmiddels zijn ze te koop in 35 winkels. Het ging heel snel. Van leuk initiatief naar echt bedrijf. We bereiden nu een grote actie voor die in november gaat plaatsvinden. Alles om voedselverspilling onder de aandacht te brengen.”
[[{“fid”:”30526″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“height”:”97″,”width”:”124″,”class”:”media-element file-default”}}]]Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de website Whocares. Daar vind je inspirerende initiatieven en verhalen van mensen over de hele wereld.
Eten jullie dan zelf ook elke avond lelijke worteltjes?
“Dat zouden we wel graag willen! Het probleem is alleen dat ze niet zomaar in de winkels te koop zijn. Zelfs al zou je iedere dag gekke groenten willen eten, dan kan dat niet. Dat is precies wat wij willen veranderen. We doen uiteraard wel ons best om zo min mogelijk te verspillen. Daar worden we steeds creatiever in.”
Waar zijn jullie het meest trots op?
“We zijn er trots op dat onze ‘Krommunity’ enorm groeit. Telers, consumenten, winkels… Steeds meer mensen sluiten zich bij ons aan. Dat is zo mooi! En nodig, want we kunnen het niet alleen. We zijn natuurlijk ook enorm trots dat onze soepjes nu ook echt in de winkels staan. Steeds als we even gaan kijken worden we blij. Jee! Gekke groenten staan in de schappen!”
Hoe komen jullie eigenlijk aan al die gekke groenten?
“Die kopen we direct in bij onze telers. Zij laten ons weten wanneer ze overschotten hebben en dan plannen wij de productie in. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken krijgen we het trouwens niet gratis. We betalen er een goede prijs voor. Dat is belangrijk, want we vinden de gekke groenten gelijkwaardig aan de ‘perfecte’ groenten, dus dan moet je daar ook voor betalen. Alleen zo verander je een systeem.”
Het Franse Intermarché startte grootschalige campagne om misvormde groenten te promoten. Hoe kunnen we supermarkten in Nederland (en dus de meerderheid van de Nederlanders) ook zover krijgen, denken jullie?
“Dat klopt, die campagne heeft voor veel aandacht gezorgd. Wij vonden het wel jammer dat ze de groenten neerzetten als lelijk… Wij willen juist laten zien dat de groenten bijzonder zijn. Die verkoop je dus ook niet met veel korting. We hebben Intermarché daarom ook een brief over deze campagne geschreven. Wij willen Nederland zo ver krijgen door te laten zien hoe lekker en bijzonder deze groenten zijn. Dat doen we met onze soepjes en onze campagnes waarin gekke groenten altijd een hoofdrol hebben.”
Wat is jullie ultieme doel?
“Het ultieme doel is dat voedselverspilling niet meer bestaat. Gekke groenten moeten gewoon in de schappen liggen. Niet in een apart bakje voor een lagere prijs, maar gewoon samen met de ‘perfecte’ groenten. Dat zou ons ideaalbeeld zijn.”