Bijna een jaar geleden werd de wereld opgeschrikt door het drama van Rana Plaza: een textielfabriek in Bangladesh stortte ineen waarbij ruim 1.100 mensen stierven en circa 2.000 mensen gewond raakten. Rana Plaza stond symbool voor de slechte arbeidsomstandigheden in de textielindustrie. Je zou verwachten dat modemerken haast maken met het verbeteren van de productieomstandigheden voor mens en milieu. Wellicht, maar volgens een onderzoek van de Nederlandse ngo Rank a Brand is daar nog weinig van te merken.
Slechts 10 procent van de 368 onderzochte kledingmerken krijgt een voldoende voor duurzaamheid in het rapport Feel Good Fashion 2014. Het rapport bevat positieve cijfers, die helaas telkens van een zwart randje vergezeld gaan. Enkele opvallende cijfers:
- 63 procent van de onderzochte modemerken publiceert op zijn website over duurzaamheid, een toename van 10 procent ten opzichte van 2011.
Maar: - 30 procent van de merken publiceert informatie die volgens Rank a Brand “marginaal, niet relevant en niet expliciet is” en krijgen een “Greenwashing Alert”.
- 50 procent publiceert over beleid om de CO2-uitstoot te verminderen, 39 procent meer dan in 2011.
Maar: - 4 procent heeft de afgelopen vijf jaar daadwerkelijk minder CO2-uitstoot uitgestoten en
- 3 procent heeft concrete doelen geformuleerd om de komende vijf jaar minder CO2-emissies te hebben.
- 53 procent publiceert een gedragscode waaraan hun toeleveranciers moeten voldoen.
Maar: - 7 procent publiceert wie die toeleveranciers zijn,
- 9 procent laat weten in welke mate de gedragscodes worden nageleefd en
- 33 procent is lid van organisaties die zich actief inzetten om de omstandigheden te verbeteren en te controleren.
Het hele rapport is hier te lezen.