Je kledingkast zit vol met water

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

“Consumenten zijn vaak in verwarring over wat nou duurzaam is en wat niet”, vertelt Janet Mensink, Internationaal program coördinator Cotton and Textile van Solidaridad. “Er zijn handige tools, zoals de website Made-by  fiber benchmark, die kunnen helpen om een goede keuze te maken, bijvoorbeeld tussen katoen of linnen. Zo’n waterbattle van OneWorld (zie onder red.) draagt op een inhoudelijke en speelse manier bij aan de bewustwording bij de consument.” De watervoetafdruk van de meest populaire grondstof voor textiel – katoen – is groot: er is veel water nodig om katoen te verbouwen en het is erg watervervuilend om ruwe katoen te verven en bewerken tot kleding. Fast fashion is de norm: elke paar weken een nieuwe collectie in de winkel. Terwijl schoon, zoet water wereldwijd schaarser wordt, vooral daar waar onze kleding wordt geproduceerd.

De OneWorld Water Battle
In de OneWorld Water Battle strijden teams voor de beste publieksactie om de consument bewuster te maken van het grote waterverbruik in kleding. Zo moedigt team Drogue mensen aan een modeseizoen ‘droog te staan’ en geen nieuwe kleding te kopen. Team Trendwater kiest voor bewustwording door middel van kleur: voor witte katoen wordt minder water verbruikt en verontreinigd.

De strijdende teams van de OneWorld Water Battle laten onder andere zien hoeveel water onze kledingconsumptie opslokt en hoe eenvoudig iedereen daaraan zelf iets kan doen. De publieksacties van Team Drogue en Team Trendwater ambiëren bewustwording van waterverbruik tijdens het productieproces; witte kleding vergt minder kleurwaterwassingen en onthouding van nieuwe kleren bespaart eveneens op het waterverbruik.

Bruisende Finale Water Battle bijwonen?
Tijdens een avondvullend programma, op donderdag 11 december in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam, kiest een jury (met o.a. Kassa Groen, WNF, Vitens) de winnende ideeën voor publiekscampagnes voor water die in 2015 worden uitgevoerd. Eet mee met het Water Footprint diner en krijg een  mini-workshop campagnevoeren van reclamebureau NATWERK. Of wat dacht je van gletsjers bouwen in de woestijn? Waterkunstenaar Ap Verheggen (bekend van CNN en NY Times!) vertelt je hoe. Verder KRNWTR-proeverij, DIY-rainproof en Walk-in closet van de Kledingbibliotheek!

(Gratis) aanmelden voor de finale en stemmen op de publieksfavoriet kan nog hier. Iedereen die stemt maakt kans op een regenton, (kraan)waterkaraf of abonnement op de kledingbibliotheek

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons