[[{“fid”:”35715″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Sta ook een fast fashion seizoen droog!”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Sta ook een fast fashion seizoen droog!”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Sta ook een fast fashion seizoen droog!”,”style”:”width: 581px; height: 327px;”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]
Waarom droogstaan?
De watervoetafdruk van een katoenen t-shirt is zo'n 2700 liter water – daarin zit bijvoorbeeld het water dat nodig is om de grondstof katoen te verbouwen, de watervervuiling door pesticiden en het water voor het verven en bewerken van de stoffen. In Dhaka, Bangladesh, zakt het grondwaterpeil elk jaar flink als gevolg van de groeiende kledingindustrie. Fast fashion is de norm: elke paar weken een nieuwe collectie in de winkel. Terwijl schoon, zoet water wereldwijd schaarser wordt, vooral daar waar onze kleding wordt geproduceerd.
Onderzoek: bewustwording Nederlanders beïnvloedt niet koopgedrag
Uit onderzoek in opdracht van OneWorld onder ruim 1.200 Nederlanders blijkt dat een grote meerderheid (68 procent) vindt dat de watervervuilende kledingproductie in ontwikkelingslanden moet worden aangepakt. Toch wordt ons koopgedrag daar niet door beïnvloed; zo koopt slechts 5 procent kleding die is gemaakt van biologisch katoen of andere duurzame(re) grondstoffen.
Meer weten over de Water Footprint Fashion?
Neem een snelle duik in de factsheet over de spijkerbroek of ga even zitten voor het minidossier over het watergebruik in de hele productieketen van kleding.
Alle artikelen van OneWorld over de Water Footprint Fashion vind je hier.
Het filmpje is door Captain Video gemaakt, als onderdeel van de OneWorld Water Battle. Deze ideeënwedstrijd om water op de kaart te zetten werd gewonnen door het Sta Droog-team.