Ruim een jaar geleden kwam Marvin, student ‘Engineering, Design and Innovation’, al op het idee om een product te ontwikkelen dat naar eigen zeggen 'het water buiten de deur houdt'. Tijdens zijn Business-minor kwam hij Chloé (Technische Bedrijfskunde) en Wout (Product Design) tegen. Volgens Marvin kwamen ze er tijdens het sparren achter dat de strip makkelijk pasbaar moet zijn en altijd moet kunnen werken, ook als je niet thuis bent. De ontwikkeling was een kwestie van doorzetten. "We probeerden gewoon verschillende materialen uit en keken wat er gebeurde om tot de beste oplossing te komen."
De testfase brak aan: van rubberen badbeestjes tot verschillende schuimvarianten. "Schuim was een groot probeersel, maar bleek niet het ideale materiaal te zijn", zegt Marvin. Badbeestjes die in het water uitzetten waren ook een bron van inspiratie. Origineel, maar het nadeel was dat dit uitzetten al snel een paar dagen in beslag neemt. Zo kwamen ze weer terug bij de snel. opzwellende korrels waar hun zoektocht begon. Marvin vervolgt: "Maar we wilden breder kijken en na andere testen kwamen we toch weer uit bij de korrels." De korrels, die aan zout doen denken, zijn niet schadelijk voor de natuur. Dat was een belangrijk vereiste voor de ondernemers in spe. De korrels zitten in een rubberen rol waarmee je twee deuren kan behoeden voor een overstroming.
Wegwerpproduct
De deurstrip is volgens Marvin nu nog een wegwerpproduct. "Je legt het onder de deur en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Mocht de regen op een dag naar binnen sijpelen , dan zwelt de strip op om de doorgang te versperren. Met een zetje krijg je de deur nog wel gewoon open. Dan verplaatst de strip en leg je weer een nieuwe neer voor de volgende hoosbui." Voor Nowa (een afkorting van 'No Water') is het zaak het product eerst op de markt brengen om te kijken of er ook echt interesse is. "Dan gaan we kijken hoe we het nog duurzamer kunnen maken en bijvoorbeeld een hervulbare strip ontwikkelen." Naast verduurzamen hebben de studenten de ambitie om onder het merk Nowa ook andere producten te ontwikkelen die een overstroming kunnen voorkomen.
Chloé, Wout en Marvin grijpen alle kansen aan om ervaring op te doen. Afgelopen herfst waagden ze zich ook aan de OneWorld Water Battle en niet zonder resultaat. Hun team dat de naam WATERKAN draagt kwam met het winnende idee om in Amsterdam de fietstuinkrat te introduceren. Tijdens de Battle raakten ze aan de praat met Amsterdam Rainproof en deze stichting, die de opgave heeft onze hoofdstad buienbestendig te maken, liet ook weten heil te zien in de Nowa-strip. Wanneer hun minor er eind januari opzit, zullen de jonge uitvinders het gesprek aanknopen met potentiële partners. Want, de vindingrijke studenten staan te trappelen om met de waterwerende strip aan de man te brengen. En Marvin weet het zeker: "We ziin klaar voor het ondernemerschap." Met een beetje geluk ligt het rainproof product eind 2015 in de (online) schappen.
In onderstaand filmpje is te zien hoe de strip precies werkt.
[[{“fid”:”33577″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Nowa strip”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Nowa strip”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Nowa”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]