African fashion is een term die je de laatste jaren steeds vaker hoort. Het is een term die groeiende aandacht krijgt, maar niks zegt. Want wat ís African fashion nou eigenlijk?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
“The label African fashion. Well that’s a big and thorny question”, reageert Helen Jennings, editor van Nataal Media, een digitaal platform dat hedendaagse African fashion, muziek en kunst viert, wanneer ik haar vraag over het label. “Is het mode gemaakt door Afrikanen, op Afrikaanse grond, geïnspireerd op Afrika- of dit alles?” Veel Afrikaanse ontwerpers houden niet van de term, vertelt ze, omdat het hen labelt als ‘de ander’. Andere ontwerpers omarmen de term juist en zien het als onderdeel van hun merkidentiteit.
Nsimba Valene Lontanga, fashion entrepreneur en founder van kledingmerk Libaya, gebruikt de term niet meer. “Puur omdat ik meer in aanraking ben geweest met designers uit verschillende Afrikaanse landen. Het [de term] zegt weinig over mode uit Afrika. Het kan van alles zijn. Geïnspireerd op? Designed in? Gemaakt in? Het is bijna stereotyperend. Wanneer we spreken over African fashion hebben we het eigenlijk nergens over. Dat is zonde.”
Fashion op het Afrikaanse continent
De kledingindustrie is in een aantal steden op het Afrikaanse continent bezig met een opmars. Johannesburg, Lagos en Accra hebben bijvoorbeeld eigen fashion weeks, waarbij Heineken de Lagos Fashion and Design week sponsort (die eind deze maand weer plaatsvindt) en Mercedes Benz is, net zoals in Amsterdam, de sponsor van Johannesburg Fashion Week. Mede dankzij het internet zijn de industrieën en individuele creatievelingen steeds beter zichtbaar.
Toen ik Hannah Azieb Pool, journalist en maker van de tentoonstelling Fashion Cities Africa, vroeg naar de term reageerde ze met: “Er is niet iets als ‘African Fashion’, net zoals er niet zoiets als ‘Europees’ of ‘Noord-Amerikaanse’ mode is.” Zij gelooft dat de diversiteit op het continent zo groot is, dat we niet kunnen spreken van één term. Liever ziet ze dat we spreken over bijvoorbeeld mode uit Johannesburg of uit Lagos. Met de tentoonstelling Fashion Cities Africa, die nu in het Tropenmuseum te zien is, probeert ze dat te laten zien. “African fashion is het enige label dat zo wordt gebruikt. Niemand koopt een jeans en zegt ‘deze jeans is geïnspireerd op Noord Amerika’, ze kopen ‘gewoon’ een jeans. Ik vind het jammer dat we het continent en de geweldig diverse designers en designs nog steeds reduceren tot een homogeen iets, alsof het één ding is. African fashion is niet monolithisch.”
Helen Jennings gebruikt de term African fashion wél. Ze heeft in 2011 een (prachtig!) boek uitgebracht waar de term zelfs in de titel terug te vinden is: New African Fashion. Jennings heeft, in tegenstelling tot Azieb Pool, geen problemen met de term an sich – we kunnen ook over Europeaanse mode spreken, zegt ze. “Zo lang de termen maar niet worden gebruikt als een containerbegrip, met een kortzichtige interpretatie die doet denken dat alle Afrikaanse mode dezelfde, kleurrijke prints heeft. Fashion uit Afrika was, is, en zal altijd zo divers zijn als het continent zelf.”
Jennings gebruikt de term African fashion maar met de kanttekening dat de term de diversiteit aan verschillende kledingstijlen moet laat zien. In haar boek licht ze 41 designers uit die hun roots op het Afrikaanse continent hebben en die een brede diversiteit aan mode laten zien. De welbekende wax print is zo goed als niet te vinden.
Ontwerper Lazi Muthebula houdt niet van de term. Zijn label, Beautiful Boys, noemt hij een internationaal kledinglabel, dat is ontworpen en geproduceerd in Johannesburg, Zuid-Afrika. Het is volgens hem een merk dat wereldwijd mensen aan zou kunnen spreken, hij wil het daarom niet labellen als is ‘African’.
Schrijver en editor Siji Jabbar, die jarenlang voor This is Africa heeft gewerkt, gelooft dat sommigen de term gebruiken als vorm van ‘lazy marketing’: “een gemakkelijke en eenvoudige manier om iets [fashion] of iemand [de designer], die ‘toevallig’ van Afrikaanse origine is, te labellen door er een aparte categorie van te maken”.
Fashion from Africa is meer dan wax prints
Lazy marketing, desinteresse of juist het strategisch branden van fashion? Er is geen eenduidig antwoord op de vraag of het label ‘African fashion’ wel of niet werkt. Sommige spelers in de industrie gebruiken de term wel, anderen heel bewust niet – zij refereren aan de lokale context zoals wij hier in het Westen ook doen. Wat wel duidelijk wordt, is dat “fashion from Africa” meer is dan alleen de bekende wax prints, en dat we bij het gebruiken van de term breder moeten kijken. Ook monochrome, slanke silhouetten, vintage en minimalistische mode is fashion die op het Afrikaanse continent gemaakt én gedragen wordt.
Nieuwsgierig?
“De term [African fashion] haalt heel veel betekenis weg, het is veel interessanter om te kijken naar de verschillen”, vertelt Valene Lontanga. Hoeveel verschil er is kan je op dit moment zelf ervaren, zonder ervoor naar diverse steden te gaan. Het Tropenmuseum heeft de tentoonstelling Fashion Cities Africa in expositie. Ben je benieuwd naar de diversiteit van de fashion die aanwezig is op het continent? Go visit! De tentoonstelling laat je zien wat Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi onder andere te bieden hebben. En wat de Diaspora uit Nederland, zoals Valene met Libaya, doet. A must see if you ask me!
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden