Denk ik waarom doe ik dit mijzelf aan
Waarom nou telkens weer door die hel gaan
Omdat het altijd weer om geld gaat
De tekst van Tweede Kans, van de EP van rapper Skaffa die begin 2022 verscheen, liegt er niet om. Dit is iemand die afrekent met zijn verleden en om een tweede kans vraagt. Beter gezegd: iemand die een tweede kans creëert. ‘Skaffa’ is straattaal voor stoned, wat hij als tiener regelmatig was. Maar na een lang detentieverleden en een alcoholverslaving, richt de 35-jarige rapper zich nu op rappen, producen én andere (ex-)gedetineerden helpen die in muziek hun uitweg zien. “Dit is mijn studio, atelier, werkplek”, zegt Skaffa over zijn pand in Rijswijk. Aan de muur hangen foto’s van rappers Ice Cube en Big Pun, op de bank ligt een pitbull te grommen en op de achtergrond klinkt zachtjes hiphop. “Ik had een plek nodig om mijn ADHD zijn gang te laten gaan. Iets creatiefs, snap je. En ik ben niet gierig, dus andere jongens komen hier ook muziek opnemen.” Die jongens zijn gedetineerden met verlof en ex-gedetineerden, want ‘zij hebben toch wat extra hulp nodig’ om zichzelf te ontwikkelen.
Zijn uiterlijk – tatoeages, zilveren tanden en een litteken op zijn wang – voldoet misschien aan het stereotype van een crimineel, maar Skaffa is vooral een kunstenaar en filosoof. “Ik zie geen halfvol of halfleeg glas, ik zie gewoon een glas”, was zijn mindset toen hij in 2020 vrijkwam. “Alles was blanco, snap je? Dat is lekker.” Skaffa – zijn echte naam deelt hij liever niet – is gevormd door zijn tijd in de gevangenis. Hij zat vast voor achtereenvolgens een overval, graffiti spuiten, straatroof en wapenhandel. Hij heeft jeugd- en volwassenendetentie ervaren en kent vele vormen van reclassering en re-integratie.
“Het systeem geeft ex-gedetineerden niet wat ze nodig hebben
Niet bang voor de gevangenis
Buitenbeentje
“Als je uit de Sovjet-Unie komt, is het moeilijk te begrijpen hoe belangrijk die Nikes zijn die de Nederlandse kinderen dragen
Op school was hij een buitenbeentje. “Ik was wat gekker: andere kleren, niet Nederlands. Als je uit de Sovjet-Unie komt is het moeilijk om te begrijpen hoe belangrijk die Nikes zijn die de Nederlandse kinderen droegen, snap je? Ik wist niet waar ik bij hoorde, ik wist niet eens wat ‘erbij horen’ betekende – in de Sovjet-Unie kende ik geen subculturen.” Tijdens de les was hij vaak aan het tekenen. Die passie groeide uit tot graffiti en later tatoeëren – van 2009 tot 2013 had hij een eigen tattooshop. Momenteel experimenteert hij met grafisch design. Tekenen hielp hem zich te concentreren. “Als mijn ogen bezig zijn, dan zijn mijn oren vrij.”
“Als je voor het eerst je passie voelt, in een kamertje waar je oren ontploffen… Dat is gewoon heel dik.”
In zijn tienerjaren werd hij lid van breakdancegroep Ferox en richtte hij samen met rappers Matarr en Para Mocro Scheme015 op, een Delfts hiphopcollectief van graffitikunstenaars, rappers, tattoo-artiesten en breakdancers die een landelijk bekende cultbeweging vormden in de jaren 00. Skaffa’s solocarrière kwam pas later. In 2015 bracht hij zelfstandig een ‘Gratis Hits‘-EP uit en kreeg hij honderdduizenden views op YouTube voor onder meer nummers 99 Cent en Wie ik Ben. In 2017 tekende hij een distributiedeal voor zijn EP Skandolero.
Hij ontdekte het rappen pas echt tijdens zijn eerste detentie, vertelt hij. “Ik had eerder alleen in het Engels geschreven, maar dat was niks. ’s Ochtends onder de douche, kwamen opeens de Nederlandse rijmwoorden in me op. Ik schreef gelijk veertien pagina’s! Waar dat over ging? Vooral veel schelden – ik was boos, op alles en iedereen.” Zijn gezicht licht op als hij terugdenkt aan zijn eerste optreden. De muziekbegeleider van de jeugdgevangenis liet muzikanten komen en gaf Skaffa een microfoon. “Dat was… liefde. Als je voor het eerst je passie voelt, met allemaal livemuzikanten, in een kamertje waar je oren ontploffen… Dat is gewoon heel dik.”
“Hoe meer je die jongens pest met allerlei regeltjes, hoe minder regels ze willen volgen zodra ze vrij zijn
“Ik was vijftien en zat in Sassenheim op een afdeling waar ik constant geobserveerd werd. Ik vertrouwde echt niemand. We daagden elkaar uit, maar vochten niet echt. Eens in de zoveel tijd sloeg iemand door en kwam alle agressie er in één keer uit. Maar ja, verder is het gewoon vastzitten. Ik vond het stom dat we onze boterham met mes en vork moesten eten, dat was netjes. Discipline hè, daar draaide alles om. Dat werkt volgens mij niet; hoe meer je die jongens pest met allerlei regeltjes, hoe minder regels ze willen volgen zodra ze vrij zijn.”
Op je EP Dinosaurus rap je onder meer over een isoleercel, waarin je weleens terechtkwam. Wat deed dat met je?
“Het is het uiterste wat ze met je kunnen doen. Zeker voor jongeren vind ik het eigenlijk niet kunnen. Maar ze hebben weinig manieren om je te straffen daarbinnen, dus stoppen ze je al snel in de isoleercel. Een gevecht? Maakt niet uit wie er begon, allebei erin. Jointje gerookt? 24 uur in iso.”
Nederland telde in 2020 in totaal 27.300 gevangenen, ruim 9 op de 10 daarvan zijn man. Bijna de helft komt binnen twee jaar na vrijlating weer in aanraking met justitie; zo’n 30 procent belandt binnen twee jaar weer in de cel. De meesten komen in een gesloten gevangenis terecht. (Half)open inrichtingen zijn minder zwaar beveiligd en bieden meer mogelijkheden qua verlof en werk of opleiding buiten de inrichting. Iedereen vanaf twaalf jaar krijgt een strafblad na veroordeling voor een misdrijf (een zwaar strafbaar feit, zoals diefstal of moord). Mensen met een strafblad krijgen in principe geen Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), die nodig is voor beroepen als advocaat, leraar of deurwaarder. Ook verzekeraars hebben het recht om iemand met een strafblad te weigeren, bovendien kan het een reden zijn om geen verblijfsvergunning te krijgen of die te verliezen.
“De bajes is als een hond slaan die niet begrijpt dat je hem iets wil afleren, die denkt gewoon dat je vervelend zit te doen
Betekent dit dat detentie ook een positief effect kan hebben?
“Kijk, er zijn mensen die uit elke situatie het positieve halen. Ik ben nu zo iemand, ik heb de kans gegrepen om mezelf te ontwikkelen. Maar ik was niet altijd zo; ik heb het spel ook drie keer verloren. Voor de mensen die deze houding nog missen, die zichzelf vooral als slachtoffer zien… moet je echt wat anders verzinnen dan de bajes, man. Het is zoals een hond slaan die niet begrijpt dat je hem iets wil afleren. Hij denkt gewoon dat je vervelend zit te doen.”
“Hoe langer je zit, hoe kleiner de kans dat je er fresh uitkomt
“De straffen mogen lager. Want hoe langer je zit, hoe kleiner de kans dat je er fresh uitkomt: je hebt de verkeerde mensen ontmoet, hun verhalen gehoord. En het is moeilijker om je aan te passen: mensen praten anders dan voorheen, ze kleden zich anders, je voelt je een dinosaurus.”
De reclassering houdt toezicht op mensen met een voorwaardelijke straf, die niet worden opgesloten zolang ze zich aan de voorwaarden van de rechter houden. Daarnaast handhaaft de reclassering taakstraffen, ze deelt enkelbanden uit, controleert of iemand zich aan de voorwaarden voor vrijlating houdt en helpt bij het vinden van dagbesteding. In elke gevangenis kunnen gedetineerden hun terugkeer voorbereiden. Dat gaat om praktische zaken, zoals een ID-kaart, onderdak, werk, of zorg regelen. Lange tijd kwamen gedetineerden automatisch vrij na twee derde van hun straf, het laatste deel waren ze dan vrij onder toezicht. Door een nieuwe wet geldt dat sinds 2021 alleen nog bij goed gedrag. De Raad van State heeft kritiek op de nieuwe wet, omdat het ervoor zorgt dat de overgangsperiode korter is, waarin iemand onder toezicht in de samenleving staat. De reclassering zet wel vanaf dag één met elke gedetineerde een eigen re-integratieplan op.
“Ik moest altijd verplicht dagbesteding vinden. Bijvoorbeeld bij een buurthuis; een werkplek waar ik niks mee had. De allereerste keer moest ik naar een zomerschool in Amsterdam. Ik vond dat nutteloos, want ik zat al op school. Dat ging gewoon om discipline, om elke dag aanwezig zijn. Ze waren constant aan het dreigen: als jij je één keer verslaapt, sturen wij je terug naar de gevangenis. Dat is jammer, doe een beetje alsof we mensen zijn. De tweede keer kwam mijn contactpersoon steeds niet opdagen, mijn taakstraf heb ik nooit uitgevoerd omdat niemand het controleerde. Toen wist ik: dit systeem is zo lek als een mandje.” Ook een re-integratieperiode kreeg hij nooit, tot de laatste keer. “Toen werd ik halverwege mijn celstraf naar een halfopen instelling overgeplaatst, waar ik meer verlofdagen kreeg. Dan kon ik alvast naar buiten om praktische zaken te regelen.”
“De laatste keer wilde ik mijn re-integratie zelf doen. Ik had het systeem uitgespeeld, ik kende het inmiddels wel
Je hebt uiteindelijk je eigen re-integratieproject opgezet: deze studio. Hoe is dat gegaan?
“Ik had eerder bij een sociaal-culturele stichting voor jongeren gewerkt, met onder meer een muziekstudio. Dit keer wilde ik het zelf doen. Ik had het systeem uitgespeeld, snap je, ik kende het inmiddels wel. Ik vroeg aan de reclassering: kan ik mijn eigen toezichthouder zijn? Ik had zoiets van: watch me do this. Ze keurden het goed.”
Vanuit de cel kreeg het project gestalte: hij vond een team en huurde een studio in Rotterdam. De eerste artiesten waren celgenoten die rond die tijd vrijkwamen. “De reclassering vond het geweldig, ze hadden nergens omkijken naar zolang ik rapporteerde dat het goed ging.” Het project heette ISO Records; het werd uiteindelijk een door de gemeente gesubsidieerde stichting. Door een conflict met het team is Skaffa van de stichting afgesplitst. Zijn eigen studio in Rijswijk is geen officiële stichting of onderneming, hij verdient er ook geen geld aan. Wel krijgt hij bijzondere bijstand voor de studio: een uitkering voor kosten die je niet zelf kunt betalen. “Mijn beloning is – heel cliché – dat ik doe wat ik leuk vind.” Tot nu toe hebben vijf beginnende artiesten hun muziek hier opgenomen; Skaffa gaat alles uitbrengen onder de naam Skando Kartel.
De kritiek van Skaffa komt overeen met de visie van Frans Douw, gepensioneerd gevangenisdirecteur en medeoprichter van Stichting Herstel en Terugkeer. “Er zijn mensen die net even die tik op de vingers nodig hebben om tot zelfinzicht te komen. Maar uit veel onderzoek blijkt dat detentie weinig positieve impact heeft. Uit de samenleving getrokken worden is gewoon schadelijk.”
En er gelden steeds strengere regels, ziet hij. Zo is er steeds minder plek voor gedetineerden in (half)open inrichtingen, en de verlofmogelijkheden zijn beperkter. Daarnaast draait reclassering tegenwoordig vooral om controle, vindt hij. “In het verleden stond het ook voor rehabilitatie en hulpverlening. Dat is veranderd door de tijdgeest en de politieke wind.” En door de opmars van de georganiseerde, zware drugscriminaliteit. “Maar 80 procent van de gedetineerden zit minder dan een half jaar vast; dat zijn geen zware criminelen.”
Uit internationaal onderzoek weten we al heel lang wat wél werkt, zegt Douw. “Het belangrijkste is dat een gevangenis niet te grootschalig is. Iedereen heeft behoefte aan maatwerk, persoonlijke ontwikkeling, zorg en onderwijs. Dat lukt beter in een bajes met dertig mensen dan in een met vijfhonderd.”
“Geef ex-gedetineerden een jaar lang gratis ov, want alleen straffen werkt averechts
“Ik denk het wel. Ik kreeg nooit een werkplek aangeboden die bij me paste. Reclassering en re-integratie moeten persoonsgebonden zijn. Ik wil graag een muziekstudio, maar als jij bij het dierenasiel vrijwilligerswerk wilt doen: ook super. Ik hoorde laatst een sterk idee: geef ex-gedetineerden een jaar lang gratis ov. Veel mensen willen hier wel komen, maar hebben weinig geld. Dan kan de keuze tussen een jointje en de tram best moeilijk zijn. Niet om dat goed te praten, maar alleen straffen werkt averechts.”
Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten?
“Ik heb net nieuwe nummers opgenomen met rapper Matarr, die komen denk ik op een EP. In de studio oefen ik producen, mixen en masteren. En ik blijf natuurlijk met de jongens uit de bajes werken. Met een beetje geluk is een van hen de nieuwe Michael Jackson. Dat kan gewoon.”
Dit artikel verscheen eerder in OneWorld Magazine van juni/juli 2022.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand