Partnerbericht

Indiase Plan-kinderen winnen Oneworld award

De award werd uitgereikt door Jon Snow, presenator van Channel 4 news, voor de categorie ‘Special Achievements’ – voor het gehele oeuvre aan mini-documentaires die kinderen uit achterstandsgebieden en -situaties hebben gemaakt over de specifieke problemen waarmee kinderen in India dagelijks worden geconfronteerd. Zo zijn er documentaires over kinderprostitutie, kinderarbeid, leven op een vuilnisbelt, leven onder de rook van gevaarlijke industrie – allen gemaakt door kinderen. De mini-documentaires zijn het resultaat van het door Plan Nederland (voorheen Foster Parents Plan) gefinancierd project: “Children have something to say”.

Aan het woord

Tony Young, voorzitter van de One World Broadcasting Trust: “In placing a microphone in the hands of impoverished children, they have given them the authority to question the practices about them; to challenge their treatment, and the treatment of their neighbours. The extraordinary quality of the films is a tribute to the undoubted talent of these children, and the benevolent almost non-existent guidance of the few adults involved. Films by children, for adults, of the highest calibre”.

Saroj, 15 jaar oud toen ze de presentator was van een van de films ‘Addicted innocence’ zegt: “After showing our film on the growing trend of children addicted to chewing tobacco at a Children’s Film Festival, a group of children sent a petition to their local government pressurising them to do something about this hazardous trend. As a result street sellers have been banned from selling chewing tobacco within 100 metres of the schools.”

Plan geeft kinderen een stem

Bewustwording en bewustmaking van rechten en plichten zijn een belangrijk onderdeel van Plan’s programma’s wereldwijd. Veel voorkomende ernstige schendingen van (kinder)rechten zijn gebaseerd op eeuwenoude gebruiken, op onwetendheid en bijna altijd het gevolg van armoede. Denk bijvoorbeeld aan kinderarbeid, leven in sloppenwijken of op de vuilnisbelt, kinderprostitutie en kinderhandel. Kinderen zijn slachtoffer van deze praktijken: ze worden er in geboren en groeien vaak op zonder beter te weten, om vervolgens hun eigen kinderen ook weer aan onveilige en ongezonde, vaak levensbedreigende, situaties bloot te stellen. Armoede is hiervan de grootste boosdoener: armoede houdt onwetendheid in stand, armoede brengt mensen er toe om alleen aan het heden te denken -hoe deze dag te overleven- en niet aan de toekomst. Armoede houdt vooruitgang en ontwikkeling tegen.

Met de bewustmakingsprogramma’s van Plan – zorgt Plan ervoor dat mensen stil staan bij wat ze doen, en gaan nadenken hoe ze hun situatie en die van hun kinderen kunnen verbeteren. Kinderen spelen daarbij een belangrijke rol: door de kinderen zélf aan te laten geven wat de problemen zijn waar zij dag-in, dag-uit mee geconfronteerd worden, en door deze problemen in beeld te brengen – kunnen de meest prangende zaken en de meest, vaak ook cultureel bepaalde, zware taboes aangekaart en onder de aandacht gebracht worden. Plan maakt daarbij gebruik van alle media die maar voor handen zijn: poppenkast, straattheater, kinderkranten, radio-programma’s en videofilms.

Belangrijke erkenning

Voor haar video-programma’s heeft Plan nu de One World Media Award ontvangen. Voor Plan Nederland een hele eer en een belangrijke erkenning voor de inspanningen van de organisatie voor kinderen in ontwikkelingslanden. Voor Saroj, Sonu en Sudhir vooral een heel spannend avontuur. Saroj, Sonu en Sudhir komen uit één van de armste sloppenwijken van Delhi, waar Plan sinds 1985 actief is. Nog nooit eerder buiten Delhi geweest, nog nooit in een trein gezeten – en dan ineens in het vliegtuig naar Londen! Samen met projectbegeleiders Shonu Chandra en Arti Sinha geven ze gewillig antwoord op alle vragen van al die vreemde mensen. Om eenmaal weer terug in India verslag te kunnen uitbrengen, filmen ze het hele evenement – dan voelen ze zich weer ‘in control’. “Dit alles te filmen, geeft ons een taak. We moeten alles wat er gebeurt goed uit kunnen leggen aan onze klasgenoten en dorpsgenoten,” aldus Sudhir.

Saroj en Sonu zijn tot hun 18e jaar gesponsord geweest door Nederlandse sponsors (Foster Parents). In totaal sponsort Plan Nederland 10.395 kinderen in 13 provincies in India, waardoor de organisatie projecten kan ondersteunen voor vele tienduizenden kinderen in Plan’s werkgebieden. De media-projecten van Plan worden voornamelijk gefinancierd uit MFO-subsidie.

Plan Nederland

Plan Nederland is lid van de koepelorganisatie Plan International; een internationale, kindgerichte ontwikkelingsorganisatie met activiteiten in 45 programmalanden. Plan International werd in 1937 opgericht als Foster Parent’s for (War) Children of Spain. De primaire doelstelling van Plan is het realiseren van een structurele verbetering van de levensomstandigheden van kansarme kinderen in ontwikkelingslanden. Plan voert programma’s en projecten uit in de directe leefomgeving van kinderen. Teneinde haar internationale herkenbaarheid en zichtbaarheid te vergroten heet Foster Parents Plan Nederland, sinds 1 mei 2002, Plan Nederland.

——————— EINDE PERSBERICHT———————

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over The One World Media Award, check de website van Oneworld Broadcasting Trust

Voor meer informatie en beschikbaar materiaal van de Plan-kinderen uit India en het videoproject “Children have something to say”, kunt u contact opnemen met:

Plan Nederland
Layana Mokoginta
Hoofd Corporate Marketing & Communicatie en woordvoerder
Tel: 020-549 5555 / 06 20011181
E-mail: layana.mokoginta@plannederland.nl

Beschikbaar materiaal:
– Mini-documentaires “Children have something to say”
– Fotomateriaal (rechtenvrij) van de kinderen en de award uitreiking
– Videomateriaal van de kinderen in Londen

Website van Plan Nederland
Oneworld Broadcasting Trust