Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Kinderen van nul tot twee jaar kunnen maar een paar maanden dezelfde kleren dragen. Daarna hebben ze een maat groter nodig. “Ik bleef bezig met de klerenkast sorteren, dat vond ik heel irritant. Op een gegeven moment had ik een hele berg aan kleren”, zegt Middelkoop. De moeders Middelkoop en Zee kennen elkaar al dertien jaar. Het afgelopen jaar besloten ze hun baan op te zeggen en startten ze Hulaaloop.
Biologisch katoen
Bij Hulaaloop kunnen ouders een abonnement nemen op kinderkleding voor peuters tussen de nul en twee jaar. “De naam is speels en de ‘loop’ is gerelateerd aan het circulaire aspect”, zegt Middelkoop. Consumenten bestellen de outfits op de site en kunnen daarbij hun voorkeur voor de stijl, kleuren en pasvorm aangeven. “Als personal shopper leveren we een leuke outfit voor de kinderen. Vooral vaders vinden het fijn, ze weten vaak niet goed welke kleren ze met elkaar moeten combineren”, zegt Middelkoop. Voor een item betaal je zo’n zes euro. Met het abonnement besparen ouders tussen de 50 en 75 procent aan uitgaven ten opzichte van nieuwe kleren. Zodra de kinderen uit de kleren groeien, sturen ze het terug en kunnen ze een nieuw setje krijgen.
“
Met het abonnement besparen ouders tussen de 50 en 75 procent aan uitgaven ten opzichte van nieuwe kleren
“Eerst wilden we zelf een kledingmerk beginnen, maar er zijn er al zo veel. Dan werken we mee aan de vervuiling die de kledingbranche veroorzaakt”, zegt Zee. Dat idee was dus vrij snel van tafel. “We zijn gaan praten met verschillende merken. Tijdens de gesprekken hadden we het vooral over de kwaliteit van de kleren, transparantie en duurzaamheid.” Hulaaloop werkt nu samen met vier merken: Imps & Elfs, Little Label, Tapete en Icecream Bandits. De merken produceren kleren met een GOTS-certificaat: dit houdt in dat de kleren gemaakt zijn van biologisch katoen, er hoge eisen aan de arbeidsomstandigheden zijn gesteld en werknemers een eerlijk loon in de productiefase krijgen.
Op de fiets
Ouders krijgen wastips meegestuurd; zo wordt geadviseerd om bij een vlek de kleren te laten weken en te wassen met ossengalzeep in plaats van een chemisch wasmiddel. Als de kleren slijten worden ze naar het GildeLab gebracht, een productieatelier in Amsterdam. Daar werken vrouwen die verder van de arbeidsmarkt afstaan, zij repareren de kleren.
Alles wordt aan huis bezorgd. “Dat geeft ouders ook meer tijd voor andere dingen.” Bestellingen in Amsterdam worden op de fiets bezorgd. De rest van de pakketjes in Nederland gaan via de post. Zee en Middelkoop willen ook kijken naar duurzamere alternatieven, zoals het vervoeren van bestellingen per elektrische auto.
Duurzame mindset
Hulaaloop heeft op dit moment tientallen klanten, maar ze groeien. “We zijn een inspiratiebron genoemd in een rapport van
Retail 2030. We hadden niet verwacht dat het op die manier opgepakt zou worden”, zegt Middelkoop. De ambitie van de twee moeders is om uiteindelijk alles wat kinderen gebruiken circulair te maken, van speelgoed tot autozitjes. “Spullen voor kinderen gaan jaren mee, maar de kinderen gebruiken ze niet lang. Dus dat is zonde”, zegt Zee.
“We moeten spullen meer hergebruiken. Onze klanten hebben al een duurzame mindset. We willen ook de mensen bereiken die alleen maar nieuwe dingen kopen. We hebben nog een lange weg te gaan maar het is uitdagend en leuk.”