“Deze flamingo staat symbool voor alle dierlijke slachtoffers van mijnbouw”, vertelt fotograaf Sebastián López Brach (33) over deze foto, gemaakt op een zoutvlakte bij een mijn in de Noord-Argentijnse provincie Catamarca.
Spelend aan de oever van de bruine rivier de Paraná raakte López Brach als jongen al gefascineerd door de kleinste details van de natuur. Later vernoemde hij zijn dochter Irupé naar een bloem uit de Paraná. Deze op een na langste rivier van Zuid-Amerika mondt uit in de Paranádelta, een van de meest biodiverse watergebieden in de regio.
“Ik wil het ecologische belang van deze gebieden documenteren, en hun transformatie door mijnbouw”, vertelt López Brach. De wetlands, een terugkerend thema in zijn werk, zijn dé leefomgeving van vogels. De flamingo is er een van de meest karakteristieke soorten, die net zoals de andere vogels afhankelijk is van de ondiepe zoutmeren voor voedsel en voortplanting.
Maar de meren worden bedreigd door la fiebre del litio: de lithiumkoorts. Het gewilde metaal wordt ook wel het ‘witte goud’ van de eenentwintigste eeuw genoemd: het is een essentiële grondstof voor oplaadbare batterijen, onmisbaar in de energietransitie. Meer dan de helft van de wereldwijde lithiumvoorraad komt uit Bolivia, Chili en Noordwest-Argentinië.
Voor de lithiumwinning worden miljoenen liters water opgepompt vanonder de zoutvlaktes. Na het drogen blijven mineralen zoals lithium, sodium en magnesium over, die van elkaar gescheiden worden met chemicaliën. Het gevolg: verontreiniging, uitputting en uitdroging.
López Brach, die ook in een reservaat voor verwaarloosde dieren werkt, is bezorgd. “Ik wil dat mijn fotografie empathie opwekt voor de natuur. Als we zo doorgaan met mijnbouw zullen we alles verliezen.”
Dit artikel verscheen eerder in OneWorld Magazine in maart 2023.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8 / maand
- Alleen digitaal — € 6 / maand