De juiste verpakking
Een goede verpakking is ontzettend belangrijk als je je pakketten duurzaam wilt verzenden. Kies voor materialen die recyclebaar zijn en vermijd plastic zoveel mogelijk. Papieren verpakkingen of kartonnen dozen kunnen vaak hergebruikt worden en zijn daardoor een milieuvriendelijke keuze. Kies daarnaast ook voor goede labelprinters, zodat je thermisch kunt printen en dus ook niet veel inkt nodig hebt voor bijvoorbeeld. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar de manier van dichtmaken van de doos. Zo kun je kiezen uit papieren tape, maar zijn er ook allerlei andere manieren om dozen mee dicht te kunnen maken.
Opvulmateriaal
Om je pakketten en vooral ook de inhoud ervan goed te beschermen tijdens het transport, is het gebruik van opvulmateriaal een aanrader. Ook hierin heb je weer allerlei verschillende keuzes, waaronder dus gerecycled papier, maar ook allerlei andere duurzame keuzes. Belangrijk is wel om de welbekende plastic luchtkussentjes te vermijden, aangezien deze wel schade toebrengen aan het milieu, ook wanneer de ontvanger van het pakket ze op de juiste wijze weggegooid heeft. Je zult zien dat wanneer je investeert in duurzame dozen, gerecycled papier als opvulmateriaal en ook duurzame labels en etiketten, je al een heel eind in de goede richting bent. Nu alleen nog een geschikte vervoerder vinden en je pakketten kunnen op een duurzame manier naar de klant worden verstuurd.
Verzendpartner
Wanneer je alle bovenstaande hebt geregeld en je thermisch transfer etiketten hebt besteld voor het printen van je labels met een labelprinter, dan is het tijd om kritisch te kijken naar de vervoerder die uiteindelijk je pakketten van A naar B gaat vervoeren. Kies bewust voor een verzendpartner die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Kijk bijvoorbeeld naar het beleid dat ze voeren als het gaat om het milieu en kijk of ze ook daadwerkelijk elektrisch rijden. Vooral de grote verzend partijen die in de grote steden bezorgen, kiezen er bijvoorbeeld ook steeds vaker voor om op de fiets pakketten te bezorgen.
Zorg voor bewustwording bij je klant
Jij kunt er als webshop wel alles aan doen om zo duurzaam mogelijk te verzenden, maar dit besef moet er, als het gaat om retouren, ook zijn bij de ontvanger. De tijd van gratis verzenden en gratis retourneren lijkt inmiddels wel voorbij. Wehkamp heeft namelijk als één van de eerste grote spelers in deze online wereld gekozen voor een bijdrage per product dat retour wordt gestuurd door de klant. Als kleine webshop ontkom je hier natuurlijk ook niet aan en zorgt het er ook voor dat het de klant behoed voor het te makkelijk bestellen en ook weer retourneren van een product.