Gemeente Amsterdam
Gepubliceerd
8 november 2024
Locatie
Amsterdam, Nederland
Categorie
Soort Dienstverband
Tijd per week
32-36 uur
Opleidingsniveau
hbo
Page Views
388

Omschrijving

  • Nieuwe inwoners met (com)passie, succesvol begeleiden met hun start in Amsterdam.
  • Statushouders helpen om hun weg te vinden, in te burgeren en te laten participeren naar eigen kunnen, ambities en mogelijkheden in de Amsterdamse samenleving.
  • Werken in een gedreven en divers team waar samenwerking de basis is.

De functie
In de functie van Klantbegeleider Statushouders begeleid je nieuwkomers naar een succesvolle en duurzame inburgering en participatie in de stad Amsterdam. Je hebt oog voor de kwetsbaarheid van de statushouders en helpt ze in hun kracht te zetten. Met jouw kennis van de mogelijkheden zoek je naar de goede balans om het maximale potentieel van de klant te onthullen. Je werkt nauw samen met diverse (keten)partners zoals het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), taalaanbieders en de buurtteams.

Je gaat aan de slag om samen met (maximaal) 60 klanten hun vooruitgang in het inburgeringsproces te bespreken. Luistert aandachtig naar de uitdagingen en schakelt proactief je uitgebreide netwerk in om obstakels weg te nemen. Je monitort en begeleidt de lopende activiteiten en zorgt voor een vlotte en nauwkeurige administratieve afhandeling.

Jouw succes is een zelfredzame klant die, na een succesvolle inburgering, een passende opleiding kan gaan starten, helpt in de buurt of een baan heeft om zijn toekomst in Amsterdam vorm te geven.

Deze functie biedt ruimte voor ontwikkeling en verdieping in het werken met statushouders. Grijp deze kans om je kennis van wet- en regelgeving en het Sociaal Domein te vergroten!

We nemen je graag mee in hoe jouw werkzaamheden als klantbegeleider Statushouders eruit kunnen zien:

  • Je begint de dag met een intakegesprek met een Syrische nieuwkomer, die graag zijn vaardigheden wil inzetten op de Nederlandse arbeidsmarkt. Je bespreekt zijn eerdere werkervaring als technicus, het inburgeringstraject en maakt duidelijke afspraken met elkaar.
  • Een ambitieuze Eritrese nieuwkomer is vastbesloten om fulltime te werken om financiële ondersteuning te bieden aan haar familie die nog in Eritrea woont. Zij ervaart echter moeilijkheden bij het combineren van haar verantwoordelijkheden ten opzichte van het inburgeringstraject met haar wens om familie in het buitenland te ondersteunen. Creatief als je bent, ga je samen met Vluchtelingenwerk op zoek naar mogelijkheden.
  • Na elk gesprek heb je tijd gepland om je bevindingen zorgvuldig te verwerken in de systemen en je acties uit te zetten en daarna bespreek je een dilemma met je collega.

Hier ga je aan de slag
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

De directie Werk, Participatie en Werk (WPI) heeft als doel om elke Amsterdammer mee te laten doen in de samenleving. Ieder naar zijn eigen vermogen. Ook binnen de afdeling Inburgering & Taal is dit het streven waarbij wij ons richten op de bijzondere doelgroep, namelijk de statushouder. Binnen de afdeling Inburgering & Taal kom je te werken in team Statushouders. De teamleden hebben oog voor elkaar en werken gepassioneerd en veel samen. De afdeling is continu in beweging en ontwikkeling. Daarom is op onze afdeling veel mogelijk, waardoor je werk dat al zeer gevarieerd is, nóg interessanter kan worden.

Dit breng je mee
Voor deze functie klantbegeleider Statushouders beschik je over:

  • Minimaal 2 jaar werkervaring in een begeleidende regierol waarbij persoonlijk contact een onderdeel is. Licht dit toe in je motivatiebrief toe.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het beheren van een eigen caseload waarin je gelijktijdig met minimaal 10 dossiers of thema's te maken hebt. Licht dit toe in je motivatiebrief.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het registreren en/ of rapporteren van administratie in één of meerdere digitale systemen.

Aan competenties breng je mee:

  • Oordeelsvorming: Komt op basis van informatie en analyse van een gegeven situatie tot een weloverwogen en realistisch oordeel. Indien nodig worden anderen op het juiste moment betrokken bij de besluitvorming.
  • Leren en Groeien: Je staat open voor feedback en gebruikt deze om gericht te groeien. Je neemt verantwoordelijkheid voor je ontwikkeling door zelf initiatief te tonen in het verbeteren van vaardigheden en werkprocessen. Door regelmatig te reflecteren op je prestaties, vertaal je inzichten naar concrete verbeteringen en pas je nieuwe kennis direct toe.
  • Resultaatgerichtheid: Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
  • Relatiebeheer: Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze ten behoeve van de klant.
  • Inlevingsvermogen: Je bent in staat om oog te hebben voor de kwetsbaarheid van de statushouders en helpt ze in hun kracht te zetten. Met jouw kennis van de mogelijkheden zoek je naar de goede balans om het maximale potentieel van de klant te onthullen.
  • Stressbestendig: Mentaal weerbaar, het kunnen relativeren en loslaten van en doorschakelen na een moeilijke situatie en je maakt dit indien nodig bespreekbaar met een collega of leidinggevende.

Dit bieden we jou
Als Klantbegeleider Statushouders kom je ons minimaal 32 en maximaal 36 uren per week versterken en kun je rekenen op onderstaande arbeidsvoorwaarden.

  • Een brutomaandsalaris tussen € 3.359,- tot € 4.811,- (schaal 9) op basis van een 36-urige werkweek. Het exacte salaris wordt afgestemd op de opleiding, kennis en ervaring die je meebrengt.
  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, met daarna de mogelijkheid op een overeenkomst voor onbepaalde tijd als je op dit moment nog geen, of een tijdelijke, arbeidsovereenkomst hebt bij de gemeente Amsterdam.
  • Als je al een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt bij de gemeente Amsterdam, dan behoud je deze en word je overgeplaatst.
  • Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden. Ons interne opleidingscentrum, de Amsterdamse School, biedt verschillende opleidingen, ontwikkeltrajecten en begeleiding in het werk waardoor je jezelf kan blijven uitdagen.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% van jouw salaris dat je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld extra pensioenopbouw of extra verlofdagen.
  • Een pensioenregeling bij ABP, het pensioenfonds voor overheid en onderwijs.
  • Een reiskostenvergoeding van € 0,10 per kilometer voor reizen met de auto, € 0,15 per kilometer voor reizen met de fiets en € 0,21 per kilometer voor reizen met het OV. Dit geldt tot 45 kilometer enkele reis woon-werkafstand en voor het aantal dagen dat je op kantoor werkt en/of een thuiswerkvergoeding van € 3,- netto per werkdag dat je thuis werkt.
  • Een maandelijkse bijdrage in de ziektekostenverzekering.
  • Hybride werken: in deze functie kun je deels thuis en deels op kantoor werken. We bieden (thuis)werkmiddelen aan om je werkplek veilig en gezond in te richten.
  • Een mobiele telefoon en laptop.
  • Een (elektrische) leenfiets waarmee je duurzaam en gezond tussen werklocaties reist.

Nieuwsgierig naar al onze arbeidsvoorwaarden? Bekijk de Personeelsregelingen Gemeente Amsterdam (PGA) op www.amsterdam.nl/pga.

Solliciteer naar deze baan

  • Spreekt deze vacature je aan, dan ontvangen we jouw sollicitatie graag uiterlijk 20 november 2024 via het sollicitatieformulier op de website.
  • Wij ontvangen graag je motivatie, waarin je in maximaal 1 A4 pagina toelicht wat je ervaring is in een begeleidende regierol waarbij persoonlijk contact een onderdeel is en jouw ervaring met het beheren van een eigen caseload waarin je gelijktijdig met minimaal 10 dossiers of thema's te maken hebt. En tot slot, waarom jouw competenties aansluiten bij deze functie. Je motivatie wordt meegewogen tijdens de selectieprocedure.
  • De selectieprocedure start meteen na de sluitingsdatum en bestaat uit een cv/briefronde, een gespreksronde en een selectieassessment. De selectiecommissie bestaat uit 3 leden: klantbegeleider, teammanager en een recruiter.
  • Sluit je cv aan op de functie-eisen, dan nodigen we je graag uit voor een sollicitatiegesprek.
  • De gesprekken vinden plaats week 49, op onze kantoorlocatie aan de Jan van Galenstraat 323 te Amsterdam. Aan de hand van concrete voorbeelden kun je aantonen over de juiste competenties te beschikken.
  • Het assessment bestaat uit een persoonlijkheidsvragentest, een interview en een rollenspel.
  • Deze vacature staat gelijktijdig intern en extern uit. Medewerkers van de gemeente Amsterdam hebben voorrang in de procedure.
  • Van elke collega die ons komt versterken vragen wij een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Ongevraagde acquisitie door bemiddelingsbureaus stellen we niet op prijs en kan leiden tot uitsluiting bij onze andere wervingsacties. Ook het ongevraagd sturen van cv’s door bureaus aan onze medewerkers zien we als acquisitie. Deze cv’s nemen we niet in behandeling.

Vragen over deze vacature?
Wil je nog meer informatie over de verschillende werkzaamheden, klik dan hier of kijk op onze website:
Welkom Statushouders
Amsterdamse aanpak statushouders on Vimeo
Amsterdamse Aanpak Statushouders (werkgever)

Voor vragen kun je op donderdag 14 november tussen 9.00 en 12.00 uur contact opnemen met Corrine van der Hoeven, teammanager Statushouders, via 06-30860427.

Ongevraagde acquisitie door bemiddelingsbureaus stellen we niet op prijs en kan leiden tot uitsluiting bij onze andere wervingsacties. Ook het ongevraagd sturen van cv’s door bureaus aan onze medewerkers zien we als acquisitie. Deze cv’s nemen we niet in behandeling.

Gerelateerde Vacatures