Van werken om te leven, naar leven om te werken
Babyboomers en Gen X’ers groeiden op met het idee dat werk vooral zekerheid moest bieden: een vast contract, pensioen en genoeg inkomen voor een comfortabel leven. Voor de latere generaties Millennials en Gen Z ziet dit toekomstbeeld er anders uit. Zij willen werk dat niet alleen de portemonnee vult, maar ook het hart raakt.
Wanneer je kijkt naar onderzoek van verschillende consultancy- en adviesbureaus (zoals Deloitte, PwC, en KPMG), blijkt dat meer dan de helft van Gen Z – duurzaamheid belangrijk vindt bij hun baankeuze. Millennials zitten daar niet ver achter. Best logisch: deze generaties zijn opgegroeid in een tijd met belangrijke thema’s waaronder klimaatverandering, sociale ongelijkheid en mentale gezondheid. Hierdoor voelen steeds meer werknemers de behoefte om bij te dragen aan oplossingen, niet aan problemen.
“Climate quitting”: een wake-up call voor werkgevers
Een van de meest opvallende trends is “climate quitting”: mensen die hun baan opzeggen omdat hun werkgever niet duurzaam genoeg is. Volgens een onderzoek van KPMGi overweegt één op de drie werknemers hun baan te verlaten als duurzaamheid geen prioriteit is binnen hun organisatie. Oftewel, bedrijven die geen aandacht besteden aan duurzaamheid, kunnen kwalitatief personeel mislopen.
Dit geldt niet alleen in sectoren als de technologie of marketing, maar ook in vakgebieden zoals levenswetenschap, waaronder life science vacatures. Hier worden oplossingen ontwikkeld die een positieve impact hebben op mens én milieu.
Transparantie over ESG-beleid (Environmental, Social, Governance) kan bijvoorbeeld een doorslaggevende factor zijn bij het aantrekken van jong talent. Deze generaties willen aan de slag bij bedrijven die niet alleen groen praten, maar dit ook echt doen.
In de praktijk…
Zingeving en duurzaamheid zijn brede begrippen waarmee je alle kanten uit kunt. Het gaat hierbij niet alleen om directe zorg voor mens of milieu. Denk bijvoorbeeld ook aan de toename van laboratorium vacatures waarbij gewerkt wordt aan innovatieve oplossingen die niet alleen goed zijn voor de maatschappij, maar ook voor de planeet. Zoals de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen, voedseltechnologie, verbetering van waterzuiveringsprocessen of het creëren van duurzamere materialen.
Steeds meer professionals kiezen voor een baan bij duurzame start-ups of bedrijven met milieuvriendelijkheid in hun DNA, zoals groene energiebedrijven, zero-waste initiatieven of circulaire modebedrijven. Daarnaast komen binnen grote organisaties steeds meer rollen zoals “Sustainability Manager” of “Impact Officer”, waarmee duurzaamheid wordt gekoppeld aan strategische bedrijfsvoering.
Ook de overheid speelt een rol: door groene subsidies en aandacht voor duurzame sectoren kunnen meer mensen kiezen voor betekenisvol werk.
Zingeving loont
Een groenere arbeidsmarkt is niet alleen positief voor werknemers, ook voor werkgevers. Medewerkers die hun werk als zinvol ervaren, zijn meer betrokken en blijven langer bij hun werkgever. Daarbij komt een focus op duurzaamheid ten goede van het imago van een bedrijf, dit trekt ook meer klanten, betere partners en investeerders aan. Oftewel: de keuze voor zingeving boven salaris is geen trend, maar de toekomst van werk!