Interim manager Strategie, Onderzoek en Lobby
- 5 actieve vacatures (bekijk)
Omschrijving
Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. In Nederland telt de organisatie ruim 280.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 130 betaalde medewerkers en 40 vrijwilligers en stagiairs. Als Amnesty International willen wij een afspiegeling zijn van de samenleving.
Wij zoeken een interim manager Strategie, Onderzoek en Lobby, voor 40 uur per week, start z.s.m.
Waar ga je werken?
In verband met ziektevervanging zijn wij op zoek naar een interim manager voor de afdeling Strategie, Onderzoek en Lobby (SOL). De manager SOL rapporteert aan de directeur en maakt onderdeel uit van het managementteam van Amnesty International Nederland. Deze afdeling is verantwoordelijk voor inhoudelijke strategieontwikkeling, het doen van onderzoek en de politieke lobby. Daarnaast levert de afdeling een inhoudelijke bijdrage aan campagnes, communicatie, acties en fondsenwerving. Je geeft leiding aan een team van 34 professionals zoals beleidsmedewerkers, lobbyisten en onderzoekers die onderverdeeld zijn in de subteams; Lobby, Educatie, Rule of Law, Police and Human Rights Programme, HURICAP, Business and Human Rights, en Mensenrechten Nederland. Ook heb je regelmatig contact met het bestuur, leden van de vereniging, onder wie leden van de Ledenraad en relevante personen van de internationale Amnesty-beweging en organisatie.
Naast het inhoudelijke werk vinden we het belangrijk dat Amnesty een plek is waar iedereen zich thuis voelt. Daarom organiseren we verschillende sociale evenementen, zoals lunches, spelletjesavonden, borrels, een zomerfeest, een voetbaltoernooi en een Iftar.
Wat ga je doen?
- (Afdelingsoverstijgende) strategische projecten en medeverantwoordelijk voor de regie op het geheel van de projecten en programma’s (zoals o.a. het Human Rights Capacitybuilding Programme, Demonstratierecht in Nederland, Police and Human Rights Programme, Technologie en Mensenrechten);
- De positionering en profilering van de organisatie, samenwerking en relatieopbouw- en onderhoud met (strategische) stakeholders en het verwerven van financiële bijdragen;
- De begroting en het budget van de afdeling;
- De informatievoorziening binnen de afdeling en de uitvoering van het HR-beleid waaronder het inzetten van de juiste tools zoals trainingen, opleiding en coaching.
Wie zoeken we?
Als manager SOL:
- Heb je WO werk- en denkniveau;
- Heb je minimaal 5 jaar werkervaring in een vergelijkbare leidinggevende (MT) functie;
- Heb je aantoonbare ervaring met en kennis van programmamanagement, beleids- en subsidiekaders en samenwerkingsverbanden met andere NGOs op het gebied van wereldwijde internationale samenwerking;
- Heb je aantoonbare werkervaring op het terrein van mensenrechten (zowel nationaal als internationaal) en kennis van en affiniteit met missie, visie, kernwaarden en doelstelling van Amnesty International Nederland;
- Ben je in staat om op strategisch-tactisch-operationeel niveau de directeur en de rest van het MT te adviseren zonder de samenhang met de rest van de organisatie uit het oog te verliezen;
- Kan je het team coachen en daar waar nodig (bij)sturen op resultaten;
- Heb je wanneer de situatie daarom vraagt het vermogen om de sociale veiligheid en inclusie binnen je team te bewaken;
- Herken je jezelf in de omgangsvormen die wij met elkaar hebben afgesproken: betrouwbaarheid, gelijkwaardigheid, respect en bevlogenheid.
Wat zijn je arbeidsvoorwaarden?
- Een contract voor bepaalde tijd voor 6 maanden voor 40 uur per week. Een opdrachtovereenkomst op zzp-basis behoort tot de mogelijkheden;
- Een salaris van minimaal € 5.819 en maximaal € 7.758 bruto per maand bij een 40-urige werkweek, afgestemd op basis van opleiding, ervaring en competenties;
- Je werkt in hartje Amsterdam aan de Keizersgracht. Hier kun je werken, collega’s ontmoeten en heerlijk lunchen in de grote stadstuin;
- Amnesty stimuleert groene mobiliteit en reizen met het openbaar vervoer. Woon je buiten Amsterdam? Dan worden de reiskosten met het OV – gebaseerd op woon-werkverkeer – vergoed (2e klasse).
Wij hechten waarde aan het optimaal benutten van verschillende perspectieven en achtergronden van onze medewerkers. We werken er hard aan een diverse, inclusieve en sociaal veilige organisatie te zijn, maar zijn er nog niet. We hopen dat jij hieraan kunt bijdragen en horen het graag als je ideeën hiervoor hebt.
Hoe kan je solliciteren?
Je sollicitatiebrief en CV ontvangen wij graag uiterlijk woensdag 5 februari 2025.
Je kunt gebruik maken van het sollicitatieformulier voor deze functie op de website van Amnesty. Zie hiervoor www.amnesty.nl/vacatures.
De eerste gespreksronde vindt plaats in week 7. De kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, worden hierover tijdig geïnformeerd.
Voor meer informatie over de functie kun je op werkdagen contact opnemen met Simone Appelman via s.appelman(at)amnesty.nl.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.