De vliegtuigen vanaf Lelystad Airport zullen op slechts 1800 meter boven de Veluwe vliegen. Daarom richtten inwoners van het dorpje Hoog Soeren de actiegroep Red de Veluwe op tegen de opening van het vliegveld. Met succes, denkt Robert Tieskens, secretaris van de actiegroep. De opening van het vliegveld is al meerdere keren uitgesteld, terwijl er al miljoenen waren gestoken in het vliegveld.
Ook werd in 2019 duidelijk, na een uitspraak van de Raad van State over het Nederlandse stikstofbeleid, dat Lelystad Airport een natuurvergunning nodig heeft. Want naast geluidsoverlast is stikstof is op de Veluwe een groot probleem. Bijna overal op de Veluwe is er veel te veel stikstof, dat afkomstig is van landbouw, verkeer en industrie. De gevolgen: sinds 1990 zijn er 70 procent minder dieren op de Veluwe, en ook verschillende insecten en planten dreigen te verdwijnen.
Voor die natuurvergunning heeft Lelystad Airport ecologisch onderzoek laten uitvoeren. De conclusie is dat er geen schade zal zijn voor omliggende natuurgebieden. Volgens Tieskens zit daar een luchtje aan. Het onderzoek laat volgens hem cruciale informatie weg, zoals de stikstofuitstoot van de bouw en het gebruik van een nieuwe afrit van de snelweg.
Afgelopen oktober liet minister van Infrastructuur Barry Madlener weten dat hij wil dat het vliegveld alsnog opengaat. De natuurvergunning is in 2021 aangevraagd, maar waarom heeft het ministerie van LVVN daar nog steeds geen beslissing over genomen?
Luister naar de podcast
Luister naar de derde en laatste aflevering van Natuurcensuur: Het recht op vakantie. Klik hieronder of luister in je favoriete podcastapp.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand