Arbeiders sorteren en persen katoen. Volgens de Oezbeekse overheid zijn er op dit moment 142 zogenaamde ‘katoentextielclusters’, die meer dan 600 duizend ton ruwe katoen verbouwen op ongeveer een miljoen hectare. Beeld: Kamila Rustambekova
Fotoreportage

Koloniaal katoen maakte de Russen rijk, terwijl Oezbekistan leed

Oezbekistan is een van de grootste katoenproducenten ter wereld, maar daar schuilt een lange geschiedenis van koloniale uitbuiting achter. Sindsdien lijden mens en natuur in het thuisland van fotograaf Kamila Rustambekova (26), die het werk van de katoenplukkers vastlegde. ‘Het ‘witte goud’ verrijkte de Russen, terwijl ons volk leed.’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Abbos (achternaam onbekend), katoenplukker uit de Ferganavallei. Piskent, regio Tasjkent.

Ze gaf haar fotoserie de titel ‘Jannat’, wat Oezbeeks is voor ‘Paradijs’. “Dat woord gebruikte een van de katoenplukkers die ik sprak”, vertelt fotograaf Kamila Rustambekova (26), “en het resoneerde bij me. De velden zien er zo zacht en wit uit door alle katoenbolletjes. Net de hemel. En toch zijn de arbeidsomstandigheden er verschrikkelijk zwaar.” Rustambekova’s thuisland Oezbekistan is een van de grootste katoenproducenten ter wereld: bijna twee miljoen seizoenarbeiders werken er jaarlijks in de industrie, waar het land een significant deel van zijn bbp aan dankt. 

 

“Bijna iedereen in Oezbekistan heeft wel op een of andere manier met de katoenindustrie te maken”, vertelt Rustambekova. “Mijn moeder plukte als tiener katoen. Mijn vader werkte in een fabriek, maar reed als chauffeur seizoenarbeiders naar de velden.” Zelf heeft de fotograaf nooit katoen geplukt. “Mijn moeder wilde niet dat ik school miste om katoen te plukken, wat onder Oezbeekse scholieren niet ongebruikelijk was.” In september 2021 stond Rustambekova dan toch voor het eerst tussen de katoenplukkers, om hun intensieve werk vast te leggen. 

 

Ondanks de bezwaren van familie kiezen sommige vrouwen ervoor om als katoenplukker op het land te werken. Daar ontsnappen ze aan de eentonigheid van het huishouden en vinden ze kameraadschap bij andere vrouwen. Als hun inkomsten dat toelaten, kopen ze iets nieuws voor zichzelf – ondergoed of een jurk. Het plukken van katoen draagt op die manier bij aan hun autonomie.

Muhabbat (achternaam onbekend) plukt al jaren katoen, dagelijks ongeveer 120 kilo, waarmee zij 144.000 UZS verdient, wat gelijkstaat aan ruim 10 euro. De oogst duurt twee tot drie maanden, de rest van het jaar is Muhabbat bezig met planten, bemesten en de verwerking van de oogst.

Vooral arbeiders uit de dichtbevolkte Ferganavallei in het oosten van Oezbekistan komen naar de regio Tasjkent om katoen te plukken. In de geïmproviseerde accommodaties is de inrichting vaak beperkt tot een tafel met een paar banken. De katoenplukkers slapen op dekens op de vloer.

 

Grootste milieuramp 

Katoen groeit goed in de droge en warme Centraal-Aziatische zomers. Dat zagen koloniale machten ook. In de negentiende eeuw lijfde het Russische Rijk de regio in en in de twintigste eeuw dwong Moskou Oezbekistan tot enorme opschaling van de katoenproductie, met desastreuze gevolgen voor zowel mens als natuur. Door irrigatie begonnen rivieren en meren bijvoorbeeld op te drogen. Het beroemde Aralmeer, op de grens tussen Kazakhstan en Oezbekistan, was ooit het op drie na grootste zoetwatermeer ter wereld, maar is sinds de jaren 60 met 90 procent geslonken, grotendeels als gevolg van irrigatie voor de katoenteelt. Het zoete water maakte plaats voor zout water en woestijnvlaktes. Oud-VN-baas Ban Ki-moon noemde het ‘een van ’s werelds grootste milieurampen’. 

 

Deel dit

Het ‘witte goud’ verrijkte de Russen, terwijl ons volk leed

Een katoenpakhuis in het district Piskent slaat de eerste oogst katoen op. Die oogst wordt beschouwd als de hoogste kwaliteit en kan voor meer worden verkocht dan het katoen van volgende plukrondes.

 

Voor mensen was de enorme Russische vraag naar katoen al even rampzalig. Miljoenen Oezbeken, onder wie kinderen, werkten onder dwang op de katoenvelden om aan de hoge quota’s te voldoen. De koloniale geschiedenis klinkt volgens Rustambekova door in de bijnaam die Oezbeeks katoen in die tijd kreeg: ‘het witte goud’. “Dat ‘goud’ verrijkte de Russen, terwijl ons volk leed”, zegt de kunstenaar. In de jaren 70 en 80 leidde de uitbuiting tot een corruptieschandaal dat ook Rustambekova’s familie persoonlijk trof: het ‘Oezbeekse katoenschandaal’. In een poging het vertrouwen in de Sovjetregering te vergroten, werden ruim vierduizend mensen veroordeeld voor corruptie. Rustambekova: “Mijn grootmoeder stond destijds aan het hoofd van een plaatselijk district. Een kennis had haar, waarschijnlijk onder dwang, beschuldigd van corruptie. Er was geen bewijs en ze werd niet veroordeeld, maar zag zich wel gedwongen om ontslag te nemen.” 

 

In de katoenindustrie hebben mannen vaak toezichthoudende of administratieve functies, zoals het wegen van het katoen. Anderen doen de fysiek zware taken zoals het tillen van zakken. Een volle vrachtwagen bevat 1,6 tot 2,5 ton katoen en vervoert het katoen naar fabrieken, waar het verder wordt verwerkt.

In Oezbekistan is katoenplukken een gemeenschapsaangelegenheid; hele families en zelfs complete buurten komen samen om katoen te oogsten. Vroeger, als het katoen snel moest worden geoogst, hielpen zelfs de kinderen mee – totdat kinderarbeid werd verboden in 2015.

 

Kinderarbeid 

Aan de dwang- en kinderarbeid kwam geen eind toen Oezbekistan in 1991 onafhankelijk werd van de Sovjet-Unie. Het leidde tot internationale kritiek en in 2010 zelfs tot een grote boycot van Oezbeeks katoen. Pas na een overheidscampagne en een officieel verbod op dwang- en kinderarbeid, verdween de boycot in 2022. Hoewel dat zo’n twee miljoen kinderen en een half miljoen volwassenen uit dwangarbeid redde, zeggen onderzoekers dat de regering nog steeds boeren en ambtenaren onder druk zet om zoveel mogelijk te produceren. 

 

 

Met haar fotoproject hoopt fotograaf Rustambekova aandacht te genereren voor de donkere kant van Oezbekistans hagelwitte katoen. Al is ze zich ervan bewust dat ze niet het hele verhaal kan vertellen. “Ik moedig lezers van OneWorld vooral aan om zich te verdiepen in mijn land en de katoenindustrie. Er zijn veel kunstprojecten, boeken en andere informatiebronnen over de geschiedenis van Oezbekistan en Midden-Azië.” 

 

Deze fotoreportage verscheen in december 2024 in OneWorld Magazine.  

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons