Met hun diverse achtergronden, unieke perspectieven en creatieve energie belooft de editie van 2026 een inspirerende en vernieuwende editie te worden, waarin de grenzen van mode, textiel en cultuur opnieuw worden gedefinieerd.
De werktitel van hun voorstel, Available to Promise, vormt het vertrekpunt van hun benadering. De titel is ontleend aan de logistiek van toeleveringsketens en verwijst naar de systemen en ritmes die de mondiale modesector aansturen – waar vraag wordt voorspeld, schaarste gecreëerd en beweging gereguleerd. Tegen deze achtergrond onderzoekt de Biënnale hoe beloften worden gedaan, afgedwongen en waargemaakt over lichamen, landschappen en netwerken heen. Daarbij wordt ook de vraag gesteld: welke toekomstbeelden kunnen ontstaan wanneer mode niet langer wordt gezien als een verlengstuk van technologie, maar als een plek waar levende, verwevende systemen centraal staan?
Over de curatoren
Anne Zhou (zij/haar) is maker, curator en docent, gevestigd in Londen. Met een achtergrond in architectuur en designcuratie richt haar werk zich op de relatie tussen mensen, cultuur en de gebouwde omgeving. Haar focus ligt op hoe fysieke en mentale gezondheid verweven zijn in ruimtes en objecten. Zhou werkte mee aan uiteenlopende projecten, van grootschalige institutionele tentoonstellingen tot onafhankelijke initiatieven.
Anouchka van Driel (zij/haar) is onafhankelijk curator, projectleider en redacteur, momenteel werkzaam vanuit Nederland. Met een transdisciplinaire benadering beweegt haar werk zich moeiteloos tussen design, mode, architectuur en beeldende kunst. Met bijna twintig jaar ervaring in China realiseert ze tentoonstellingen, events en multimedia-projecten die culturele uitwisseling stimuleren en ruimte creëren voor verschillende creatieve praktijken.
Shanu Walpita (zij/haar) is een in Londen gevestigde docent, curator en foresight-directeur. Ze ziet zichzelf als verbinder en schetst toekomstscenario’s – dichtbij en veraf – die met elkaar verbonden zijn door gedeelde waarden, innovatie en gemeenschap. Haar werk richt zich op thema’s als identiteit, technologie, (digitale) mythologie en nieuwe protocollen binnen mode en cultuur.
Voor meer informatie: stateoffashion.org