Marcel Beukeboom is het gezicht van het Nederlandse klimaatbeleid. Hij is overal waar over klimaat gesproken wordt, van internationale conferenties tot lokale bijeenkomsten. Vorige week was hij bij de G20 in Argentinië. Dat land is afhankelijk van vleesexport. Kan dat nog wel, als je klimaatverandering wilt aanpakken?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Er is geen ontkomen aan in Argentinië: de koe is er heilig (maar anders dan in India). Rundvlees is de hoeksteen van het Argentijnse dieet. De gemiddelde Argentijn eet 56 kilo rundvlees per jaar, dat is bijna vier keer zoveel als de gemiddelde Nederlander, met z’n 15 kilo. Ook de vleesproductie in Argentinië is fors groter dan de Nederlandse, terwijl wij de tweede agro-exporteur ter wereld zijn. Hoewel de statistieken wat te wensen overlaten in Argentinië, berekent is de Nederlandse ambassade dat de Argentijnse vleesproductie met bijna 5 miljoen ton ongeveer driemaal zo groot als de Nederlandse.
“
De gemiddelde Argentijn eet 56 kilo rundvlees per jaar. De gemiddelde Nederlander 15 kilo
Vorige week was ik in Argentinië voor de G20, een samenwerkingsverband tussen ’s werelds grootste economieën. Ik vertegenwoordigde Nederland daar bij een vergadering over klimaat en duurzaamheid. Op uitnodiging van het Argentijnse INTA, een landbouwkundig instituut dat de overheid en de agrarische sector adviseert, sprak ik samen met watergezant Henk Ovink over landbouw en klimaatverandering.
Uitgestrekte pampa's
De veeteelt in Argentinië lijkt overigens totaal niet op die in Nederland en is voornamelijk extensief: de koeien lopen rond op de uitgestrekte pampa’s. De 54 miljoen runderen in het land (in Nederland 4 miljoen) dragen echter niet minder bij aan de uitstoot van broeikasgassen (met name methaan). De landbouw is verantwoordelijk voor bijna de helft van de uitstoot (en zelfs 74 procent van de methaanemissies; in Nederland 46 procent). Kortom: wanneer het om klimaatverandering gaat, moet de veeteelt onderdeel van de oplossing zijn.
“
De Argentijnse boeren hebben de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden dat het klimaat aan het veranderen is en grillig wordt
Het debat hierover, zo leerde ik, begint langzaam op gang te komen. Een oudere boer vertelde dat hij heel graag wil bijdragen aan een oplossing, aan een landbouwsector die zich aanpast aan het veranderende klimaat en zelf niet meer bijdraagt aan die klimaatverandering. De Argentijnse boeren hebben de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden dat het klimaat aan het veranderen is en grillig wordt. Al drie jaar achter elkaar hebben heftige regenval en de bijbehorende overstromingen gezorgd voor mislukte oogsten en verlies van productieve gronden. En dit jaar gebeurde precies het tegenovergestelde: nu zorgde de grote droogte voor – alweer – tegenvallende oogsten. Veel boeren hebben daarom inmiddels door dat er iets moet gebeuren.
De Argentijnse overheid heeft echter grote ambities wat betreft de landbouw. Men wil in 2020 voedsel produceren voor liefst 600 miljoen mensen. In het licht van de groei van de wereldbevolking en de nog steeds toenemende honger in de wereld een nobel streven. Maar hoe realiseer je dat op een manier die voldoende rekening houdt met het klimaat?
Minder vlees eten
“
Een van de schaarse Argentijnse vegetariërs die ik tegenkwam, mocht thuis van haar vader niet stoppen met vlees eten
De aanwezigen tijdens de discussieavond bij INTA vonden dat een maar een moeilijke vraag. De meest voor de hand liggende optie – minder vlees eten – lijkt tevens de meest ingewikkelde. Niet alleen vanwege de grote ambities op exportgebied, maar vooral vanwege de culturele aspecten. Een van de schaarse Argentijnse vegetariërs die ik tegenkwam, vertelde me dat ze al met vlees eten wilde stoppen toen ze nog thuis woonde. Haar vader verbood haar dat echter. Dat ging niet gebeuren, zolang hij het voor het zeggen had.
Vroeg of laat zullen er maatregelen van buiten worden opgelegd. Het is dus beter om zelf aan de slag te gaan, en en zo de regie te houden. Voor praten over oplossingen bleek het te vroeg; eerst moet de bewustwording verder op gang komen. De sector zal onderling, maar ook met de overheid, de wetenschap en de samenleving in gesprek moeten gaan en daarbij de heilige huisjes – inclusief die koe – niet moeten ontzien. Nederland kan hierbij helpen. Met kennis van instellingen als Wageningen UR, expertise (we hebben veel landbouwbedrijven, plus kennis van watermanagement en gebiedsbeheer) en technische oplossingen (zoals de schone koe van DSM). Maar Nederland kan ook zelf nog veel leren. Deze knoop hebben ook wij namelijk nog niet ontward.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden