Voor PowerSwitch heb ik ingezoomd op dat minder vliegen met de blogserie Vliegverslaving. Ik sprak mensen die sinds kort of al jaren niet meer vliegen, en ging zelf de uitdaging aan om maximaal nog eens per twee jaar op te stijgen. Maar waar ik steeds weer tegenaan liep was de reactie: “Dat zou ik ook wel willen. Maar ja, ik moet nou eenmaal vliegen voor mijn werk.”
““Maar ja, ik moet nou eenmaal vliegen voor mijn werk.”
Klimaatimpact
“Je ziet wel dat er steeds meer aandacht voor is, maar het is het lastigste om aan te pakken. Anders dan het gebouw en de auto’s zijn de vliegtuigen niet van jou. Veel bedrijven hebben nog iets van, goh, wat moeten we daar nu mee?”
““Bedrijven verduurzamen eerst hun gebouw en wagenpark. Bij vliegen hebben ze vaak nog iets van goh, wat moeten we daarmee?”
“En het loont om te kijken naar de vluchtklasse. Vaak wordt er businessclass gevlogen, maar dat kost meer ruimte en zorgt dus voor een hogere CO2-voetafdruk dan een economy-class-stoel.” Ook kan het een verschil maken welke route of maatschappij je kiest. “De CO2-uitstoot kan per vlucht de helft schelen: zijn er tussenstops, is het een wat ouder of juist een moderner toestel? ”
Maar is compensatie niet slechts een doekje voor het bloeden? Huis in ’t Veld vindt van niet. “Bedrijven kunnen niet van vandaag op morgen hun milieuimpact verkleinen, dat kost tijd en geld. Compensatie is belangrijk om de impact nu alvast zo klein mogelijk te maken. Wij zien het als een noodzakelijke overgangsmaatregel.” Bomen planten dus? Huis in ’t Veld: “Wij geloven meer in geld investeren in hernieuwbare-energieprojecten, zoals wind, zon en biogas in ontwikkelingslanden. Je voorkomt dan echt dat er CO2 in de lucht komt.”
Hoeveel procent van de vluchten is zakelijk? Die cijfers zijn lastiger op te snorren dan je zou denken, maar waarschijnlijk ligt het ergens tussen de 13% en 23%. De internationale toerisme-organisatie UNWTO zegt dat bij 13% van de internationale reizen in 2016 het reidoel ‘werk’ was (tegenover 53% met het reisdoel ‘vakantie’). Een andere toerisme-organisatie, WTTC, zegt dat in datzelfde jaar 23% van het reisgeld op ging aan internationale zakenreizen. Die reizen zijn misschien wel wat duurder dan gemiddeld, omdat het vaak businessclass-tickets zijn dus dat kan het percentage beïnvloeden. Het is overigens onduidelijk waar deze organisaties een tripje indelen dat zakelijk is maar waar wat vakantiedagen aan vast worden geplakt.
Met dank aan Eke Eijgelaar (NHTV)
Byebye businessclass
“Medewerkers van accountant PWC pakken bij reizen korter dan 700 kilometer de trein
In een rapport van CE Delft staan wel enkele namen vermeld: medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen, accountant PWC, ingenieur Arcadis en consultant Capgemini pakken de trein bij reizen korter dan 700 kilometer. Daarbovenop hebben Arcadis en Capgemini het doel om het aantal lange vluchten met 10 procent te verminderen in 2030. Videoconferencing moet daarbij helpen.
““Iedere afdeling van het WNF heeft een CO2-budget. Is dat op, dan mogen ze niet meer vliegen.”
Bij een CO2-prijs moet je betalen als je meer CO2 uitstoot dan afgesproken. Dat gaat van je afdelingsbudget af. “Je zou het zelfs naar medewerkers kunnen doorvertalen, maar dat ligt natuurlijk gevoeliger. Je ziet het ook bij mobiliteitsbudgetten: medewerkers die een kleinere auto nemen omdat ze het geld wat overblijft mogen houden. Dat soort prijsprikkels werkt goed.”
Heilige huisjes
Daarbij is essentieel dat de directie ook meedoet. Huis in ’t Veld: “Het komt nogal eens voor dat juist degenen die in grote leaseauto’s rijden en businessclass vliegen in de directie zitten. Als je wil dat een bedrijf in beweging komt, zul je als directie het goede voorbeeld moeten geven.”
“Videoconferencing klinkt mooi, maar zie het maar eens geaccepteerd te krijgen als de apparatuur hapert of niemand de aan-knop kan vinden
Zo kwam PWC in het Verenigd Koninkrijk erachter dat de helft van de vluchten bestond uit tripjes van het ene naar het andere Britse PWC-kantoor. “Ze hebben geïnvesteerd in goede videoconferentiesystemen en iedereen getraind. En ze hebben het omgedraaid: je mag niet meer zomaar vliegen, maar je moet aantonen dat het nodig is. Binnen twee jaar konden ze zo de helft van de interne vluchten schrappen.”
Zelf regelen dat je die zakelijke vlucht niet hoeft te nemen?
Tips van een anonieme ervaringsdeskundige:
-Zoek voor je de reis aanvraagt alvast zelf het treinschema op
-Bereid een antwoord voor op lastige vragen:
“Maar de rest wordt van het vliegveld gehaald.”
“Dan pak ik wel de metro.”
-Bied aan om de extra reistijd in je eigen tijd te doen (bv door de nachttrein te nemen)
-Houd voet bij stuk!
Verscherpte regels zullen daar ook aan bijdragen. “Je ziet van alle kanten steeds meer verplichtingen komen. We moeten vaart maken. En als dat niet kan op basis van vrijwilligheid, dan zul je zien dat er vanuit de overheid steeds meer maatregelen gaan komen om ons te dwingen wat te doen.”
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand