Energiecommissaris Ruud Koornstra is bezorgd dat de energietransitie en daarmee het klimaat politiek wisselgeld aan het worden zijn. “Vooral CDA fractievoorzitter Sybrand Buma is begonnen met het zaaien van onrust en verwarring rond het werk van zijn eigen regering. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.”
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Toen ik twee jaar geleden door een grote groep hoopvolle, ondernemende mensen die zich zorgen maakte over klimaatextremisme en klimaatontwrichting, gevraagd werd hun woordvoerder te worden wist ik niet waar ik aan begon. De groep bestond uit mensen (vaders, moeders, wetenschappers, ondernemers, ambtenaren en politici) die zich verenigd hadden in de Nationale Energiecommissie. De commissie liet zien dat de duurzame energietransitie mogelijk en betaalbaar was. Om die reden werd ik de Nationale Energiecommissaris. Mijn eerste taak was meer aandacht voor het onderwerp vragen bij de Tweede Kamerverkiezingen.
“
Toen ik mijn werk als energiecommissaris begon, stonden klimaat en duurzaamheid nagenoeg niet op de agenda
Het leek in die tijd wel of men in Den Haag niet doorhad wat er gaande was. Er waren veel verkiezingsonderwerpen waar de politici de degens voor kruisden, maar klimaat en duurzaamheid stonden nagenoeg niet op de agenda. Was het omdat de klimaatcrisis te groot was en er geen reële oplossingen beschikbaar leken? Het is natuurlijk niet leuk om campagne te voeren over een groot, bedreigend, negatief onderwerp waar je geen oplossing voor hebt. Met het woord ‘crisis’ bedoelen we meestal een nijpende situatie waarbij het dagelijks leven ernstig verstoord raakt. Een negatieve toestand.
Moment van de waarheid
Etymologisch blijkt er echter ook een totaal andere lading aan deze toestand te kunnen worden toegeschreven. Het woord komt namelijk van het oud-Griekse krise (κρίση), wat een veel bredere betekenis had. In de oorspronkelijke betekenis is een crisis een ‘moment van de waarheid’, waarop een beslissing moet worden genomen die van grote invloed is op de toekomst.
Een van mijn eerste acties als Energiecommissaris was het leiden van verkiezingsdebatten met Kamerleden van de nationale politieke partijen. Zij kwamen in wisselende samenstelling samen en al gauw bleek dat bijna iedereen zich wel degelijk zorgen maakte over de klimaatcrisis. Dat verklaarde ook meteen waarom er in de verkiezingsstrijd weinig aandacht voor het onderwerp was: in deze gepolariseerde tijden kunnen partijen het zich blijkbaar niet veroorloven het met elkaar eens te zijn.
Wereldkampioen energietransitie
“
Nederland zou, als het vieste jongetje uit de Europese klas, internationaal voorop moeten gaan lopen in de energietransitie, beloofde de politiek.
In de debatten werd ook duidelijk dat, hoewel men hetzelfde doel voor ogen had, er verschillende accenten en motivaties speelden. Geopolitieke issues, bescherming van de mensen met de kleine beurs, betaalbaarheid in het algemeen, werkgelegenheid, bescherming van de schepping, marktwerking en economische aspecten waren zo wat zaken die naar boven kwamen. Iedereen keek naar het einddoel vanuit totaal verschillende perspectieven. Hoewel het dan geen verkiezingsonderwerp was, werd toch beloofd in de nieuwe regeerperiode echt werk te maken van het beslechten van deze crisis. Sterker nog, Nederland zou, als het vieste jongetje uit de Europese klas, internationaal voorop moeten gaan lopen in deze transitie.
Die belofte zijn onze landelijke politici nagekomen. Er wordt wel over het groenste kabinet ooit, met grote duurzame ambities gesproken. En als Nationaal Energiecommissaris met de taak de vernieuwers met hoopvolle en werkbare oplossingen onder de aandacht te brengen, maak ik van dichtbij mee dat op verschillende ninisteries en op alle klimaattafels ook echt daad bij het woord wordt gevoegd. We zijn goed op stoom met deze aanpak. Als we onze nationale ambitie uit blijven dragen, kunnen we wereldkampioen energietransitie worden.
Electoraal gewin
Maar met grote zorg kijk ik naar de komende campagne, rond de provinciale verkiezingen van maart 2019. Als het beslechten van de klimaatcrisis nu wél onderwerp van de campagne wordt kan het zomaar slecht aflopen met de positie van Nederland. De meest zorgelijke signalen daarvan zie ik ontstaan bij regeringspartij CDA. Fractievoorzitter Buma is namelijk begonnen, zonder enige feitelijke kennis, met het zaaien van onrust en verwarring rond het werk van zijn eigen regering. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Hij voorspelt een nieuwe kiezersrevolte, zoals in 2002 onder aanvoering van Pim Fortuyn. Dit keer zullen ‘gewone Nederlanders zich echter keren tegen elitaire maatregelen om het klimaat te redden’, zegt hij in Elsevier weekblad.
In mijn ogen is Buma door het uiten van dergelijke onzin zelf de veroorzaker van deze revolte. Hij vindt dat de voorstellen van de ‘klimaattafels’ gericht zijn op vermogende burgers ‘die bij de aanschaf van een nieuwe auto zeggen: “Wat zullen we nou eens doen: een Tesla of een elektrische Porsche?”’ Het is volstrekt onverantwoord en in deze tijd zelfs misdadig te noemen als een man in zo’n positie onwaarheden opsomt en een populistische situatie schetst waardoor nog meer verwarring en dus verlamming komt in een nu al zeer complexe uitdaging. En dat alles voor electoraal gewin op de korte termijn. Laten we met zijn allen hopen dat Buma hiermee ophoudt en dat politici die de ernst van de situatie wél inzien zich niet laten verleiden tot een dergelijke kafkaiaanse verkiezingsstrijd.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden