Een van Ateş’ grootste inspiratiebronnen is een moslima: Khadija, de eerste echtgenote van de profeet Mohammed. Zij was een succesvolle zakenvrouw die zich niet liet beperken door de sterk patriarchale samenleving waarin ze leefde, de route van haar handelskaravanen strekte zich uit van Syrië tot Jemen. Ook Nawal Mustafa, Berna Toprak en Arthemis Imaan Snijders laten zich door de islam inspireren en vertellen wat feminisme voor hen betekent.
‘Ik ben het zat om binnen bepaalde frames te moeten bewegen’
“Door moslimvrouwen te portretteren vraag je toch indirect of islam en feminisme samengaan; daarmee zit je dan al in het frame waarin dat een tegenstelling is.” Ze wil niet ‘constant bewijzen dat we feminist kunnen zijn’, maar vindt het wel belangrijk om te laten zien dat er ruimte is voor verschil.
“Ik denk dat alle vrouwen voor zichzelf moeten kunnen invullen wat het betekent om moslim en feminist te zijn. Toen Seyran Ateş hier was, ben ik gevraagd mee te doen met televisieprogramma’s waarin we tegenover elkaar gezet zouden worden. Ik ben het niet met haar eens, maar heb geweigerd; elkaar onderuit halen brengt ons niet vooruit en maakt van moslimvrouwen een karikatuur. Ik vertelde de programmamakers deelname alleen interessant te vinden als ze geen tegenstellingen uitvergroten, maar verschillende geluiden laten horen.”
Pas toen duidelijk werd dat dit ook de insteek van dit interview zou zijn, stemde Mustafa in.
‘Mijn feminisme kan niet losgekoppeld worden van islam’
“Maar de islam helpt mij juist om meer rechten voor vrouwen te verwerven. Mijn feminisme kan echt niet losgekoppeld worden van de islam. Ik laat me ook inspireren door islamitische vrouwen zoals Aicha, een autoriteit op religieus gebied, zwaargewicht in islamitisch recht en een van de echtgenotes van de profeet Mohammed. Uiteindelijk gaat het mij om de autonomie van lichaam en geest, dat zie ik ook terug in mijn gesluierde en hardwerkende moeder. Dus of deze vrouwen zich feminist zouden noemen of niet, voor mij zijn ze dat wel.”
“Tot nu toe ben ik in de islam niets tegengekomen wat mij als vrouw benadeelt
'De islamitische theorie gebeurt niet altijd in de praktijk’
Tot nu toe ben ik in de islam niets tegengekomen wat mij als vrouw benadeelt, de islam biedt zelfs een concreet antwoord op de loonkloof: betalen moet naar verdienste, niet naar geslacht. Ik wil echter geen utopie schetsen: wat in de islamitische theorie staat gebeurt namelijk niet altijd in de praktijk. Onderdrukking komt voor en religie wordt daarvoor gebruikt, maar in mijn leven is daar nooit sprake van geweest.”
‘Ik wil niet bevraagd worden over mijn hoofddoek’
Als feministen moeten we het niet hebben over mijn hoofddoek, maar over welke ongelijkheden we meemaken en hoe we dat samen kunnen bestrijden. Want in gesprekken over genderongelijkheid op de arbeidsmarkt wordt vooral gesproken over ruimte voor witte vrouwen, en niet over ongelijke kansen en behandeling van moslimvrouwen op topfuncties. Het gaat elke keer vooral over hoe moslimvrouwen te bevrijden, maar zo komen we niet vooruit.”
“Je kunt als feminist niet tegen de ene uitsluiting strijden en tegen de andere niet
‘Islamofobie uitgevochten op het vrouwenlichaam’
Toch zou Mustafa zich liefst niet feministisch willen noemen, of zichzelf met welk ander bijvoeglijk naamwoord dan ook identificeren. “Het is 2018, ik wil méér kunnen zijn dan een zwarte feministische hoofddoekdragende moslimvrouw. Mijn identiteit wordt steeds gevangen in labels, terwijl ik mijzelf los daarvan wil ontwikkelen. Uiteindelijk hoop ik dat we elkaar die ruimte kunnen bieden door gelijkwaardige gesprekken te voeren en morele oordelen vaker op te schorten.’’
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand