Zonder kapitein
Gaat dit elektrische bootje straks het vuilnis ophalen via de grachten in Amsterdam? Het is een vergevorderde ambitie, hoewel nog niets definitief is. In de binnenstad van Amsterdam is er dikwijls geen ruimte of mogelijkheid om ondergrondse containers aan te leggen. Het huisvuil wordt met een traditionele vuilniswagen opgehaald, vrachtwagens die CO2 en fijnstof uitstoten en waardoor het verkeer in smalle straatjes vaak even stilligt.
De onderzoekers berekenden dat al het afval van de gehele binnenstad kan worden georganiseerd met 48 dummies en 10 slimme bootjes. Van Timmeren: “Er zijn natuurlijk ook uitdagingen. Rondom vuilnisbakken zie je vaak vuil liggen, omdat mensen er dingen naast gooien. Als dat in het water komt ben je nog verder van huis. Dat is bijvoorbeeld een aspect waar onderzoekers en ontwerpers nu concrete oplossingen voor uitwerken.”
Hij vervolgt: “Niet elke boot hoeft even slim te zijn, want de slimmere kunnen ook de dommere aansturen: zo hoeft niet elke boot echt hightech te zijn, en houd je de kosten beheersbaar. Hoe dan ook moet elke boot op minimaal 5 centimeter nauwkeurig kunnen navigeren, en daarbij scant het zijn omgeving nog nauwkeuriger af. De grachten zijn druk, en behalve andere boten zijn er ook zwemmers en eendjes. Dat scannen gebeurt met camera’s en lidar-techniek: de boten schieten laserstralen, zo’n 300.000 per seconde, en door de manier waarop de stralen afbreken, tegen een obstakel of een tegenligger aan dus, ‘ziet’ de boot zijn omgeving. Hier zitten complexe algoritmen achter. Maar de boot moet ook adequaat kunnen reageren op die omgeving. Dus heeft de boot vier elektrische motortjes, waardoor hij snel en in alle richtingen wendbaar is.”
Van podiumbouwer tot waterkwaliteit-inspecteur
“Uiteindelijk zijn het de wethouders die zich over zo’n nieuw systeem gaan buigen. Het goede is dat er nu al een direct lijntje is
De gemeente Amsterdam is nauw betrokken bij het Roboat-project. De ‘Amsterdam Approach’ 2 manifesteert zich in AMS Institute: het bedrijfsleven, universiteiten, overheid én burgers zijn allemaal betrokken en werken samen aan stedelijke vraagstukken. Maar als je met overheidsdiensten aan de slag wilt gaan, kun je niet zomaar beginnen. Vera Al, woordvoerder van wethouder Udo Kock (D66) voor Financiën en Economische Zaken bij de gemeente Amsterdam, geeft aan dat een idee zoals dat van vuilnis ophalen per boot – bij uitstek een gemeentelijke kwestie – eerst door het college en de gemeenteraad bekeken moet worden. “Uiteindelijk zijn het de wethouders die zich over zo’n nieuw systeem gaan buigen. Het goede is dat er nu al een direct lijntje is: elke twee weken zit er een team van de gemeente met AMS Institute om tafel. Dan worden de vorderingen van de onderzoeken besproken, en stemmen we onze bezigheden op elkaar af. Zo weten zij beter wat de gemeente nodig acht, en weet de gemeente al wat er voor innovaties worden gedaan, en kan zij er tijdig op anticiperen.”
Lizann Tjon, programma manager Smart Mobility bij de gemeente Amsterdam en directe lijn tussen de gemeente en AMS Institute: “Bij dit soort nieuwe dingen kunnen bedrijven gewoon testen en uitproberen binnen de juridische kaders. Op veiligheidsvlak zijn die heel streng. We hebben bijvoorbeeld gesproken over transport van mensen over water: Roboats kunnen ook een soort autonoom pondje zijn. Dat is mooi, maar daar zal voorlopig nog wel een schipper op moeten zitten. De wet- en regelgeving is hier namelijk nog niet op toegerust. Wij kijken mee, maar soms gaat techniek sneller dan beleid.”
'Een klein beetje duurzamer en leefbaarder'
“70 procent van de stedelijke bevolking woont in kust- of deltagebied. We laten onze vorderingen over de hele wereld zien
- Een kennisinstituut voor toegepaste technologie. In het leven geroepen omdat in Amsterdam een technische universiteit ontbrak, en om aan de uitdagingen van de groeiende stad te werken. Het is een samenwerking tussen Massachusetts Institute of Technology (MIT), TU Delft en Wageningen University. Maatschappelijke partners zijn bijvoorbeeld Waag Society en Amsterdam Smart City. Grote bedrijven als Shell, IBM en Cisco zijn ook partners. ↩︎
- Amsterdam Approach (Door de Amsterdam Economic Board zo genoemd): “Een uniek innovatie-ecosysteem dat alle stakeholders bij elkaar brengt die impact maken op de belangrijke vraagstukken in de stad: gemeenten, bedrijven, kennisinstituten, start-ups, sociale ondernemingen, maatschappelijk organisaties en natuurlijk actieve burgers.” ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand