Partnerbericht

Waarom moet Europa geven om lobby transparantie?

Barbara Specht, van WIDE (Women in Development Europe), lid van ALTER-EU en het S2B-netwerk: "Deze jaarlijkse bijeenkomst tussen bedrijfslobbyisten en de EU Commissieleden is slechts één publiek voorbeeld van de macht van bedrijven in de EU. Maar het is slechts de top van de ijsberg. De rest van het jaar vinden talloze bijeenkomsten tussen de EU en bedrijfslobbyisten plaats. Transparantie voor het publiek ontbreekt, hoewel juist hun belang in gevaar is wanneer bedrijven teveel invloed hebben."

 

Het nieuwe rapport  'Corporate power over EU Trade Policy: Good for Business, bad for the World' [2] analyseert de invloed van bedrijfslobbyisten op het handelsbeleid van de EU en kijkt naar de negatieve gevolgen hiervan op sociale rechtvaardigheid, het milieu en armoedebestrijding. Het rapport geeft concrete voorbeelden en case studies.[3]

 

Volgens Myriam Vander Stichele van SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en co-auteur van het rapport toont het EU-standpunt in de wereldhandel duidelijk het gevaar van de macht van grote bedrijven in de beleidsonderhandelingen: "Onder druk van bedrijven stelde de EU agressieve eisen voor markttoegang in ontwikkelingslanden, ook al zou dit leiden tot een toename van de armoede en vernietiging van het milieu in deze landen. EU-onderhandelingsvoorzitter Mandelson moet de invloed van het bedrijfsleven op de onderhandelingen inperken en over op een nieuwe benadering die verder kijkt dan kostenbesparing voor het bedrijfsleven."

 

Een belangrijke stap om de invloed van bedrijven te controleren is de transparantie in de EU-lobby te vergroten. In haar recente voorstel voor het European Transparancy Initiative behandelt de Europese Commissie het probleem echter niet adequaat: Transparantie mag in het voorstel vrijwillig en optioneel zijn.

 

Jorgo Riss, lid van de ALTER-EU stuurgroep en directeur van Greenpeace EU: "We zullen ons inzetten om duidelijke afspraken te bewerkstelligen rond transparantie in de bedrijfslobby in het European Transparancy Initiative. Om te beginnen moet gedetailleerde informatie beschikbaar komen over de bedragen die omgaan in de verschillende beleidsgebieden. Deze informatie moet over alle lobbyisten beschikbaar zijn voor het publiek."

 

Leden van ALTER-EU komen 16 en 17 oktober bij elkaar om de volgende stap te bepalen in hun campagne voor meer transparantie. De Europese Commissie werkt momenteel aan het definitieve voorstel voor het European Transparancy Initiative, die naar verwachting eind van het jaar gepresenteerd wordt.[4]

 

Leden van beide netwerken zullen 17 oktober 's morgens protesteren bij de UNICE conferentie.

 

[1] De UNICE (Confederation of European Industrialists) dag is getiteld "Why do companies care about Europe?". Naar verwachting komen een paar honderd lobbyisten bij elkaar met zes EU commissies. Informatie over de UNICE dag is hier beschikbaar  http://www.unice.org/content/default.asp?PageId=402

 

[2] "Corporate Power over EU Trade Policy: Good for Business, bad for the World", Myriam Vander Stichele, Kim Bizarri, Leonard Plank, Seattle to Brussels Network, 2006.
Het rapport is hier te downloaden:
http://www.somo.nl/html/paginas/pdf/Corporate_power_over_EU_2006_NL.pdf

 

[3] Een S2B media briefing is hier beschikbaar:
http://www.s2bnetwork.org/download/s2bmediabriefing_16_10_06

 

[4] Een ALTER EU media briefing is hier beschikbaar:
www.alter-eu.org/MediaBriefing161006

 

[5] Morgen is er een foto/tv moment (dinsdag 17 oktober).
"Barroso?", die de EU-commissie vertegenwoordigd, zal een knusse bijeenkomst hebben met een zakenman. Ze drinken champagne in een tweepersoonsbed voor het gebouw van de UNICE-conferentie, terwijl de deelnemers binnenkomen.
  9:15-10:00 a.m. Espace Flagey, Place Flagey, Brussels. Voor meer informatie neem contact op met Rosemary Hall:
rosemary.hall@foeeurope.org, +32 485 930515.

 

ALTER-EU is een coalitie van meer dan 140 organisaties, inclusief NGO's, vakbonden, academici en publieke vertegenwoordigers die campagne voeren voor een verplichtte lobby transparantie en ethische regulering in de EU. Voor meer informatie zie:
www.alter-eu.org

 

Het Seattle to Brussels Network is een Europees network van meer dan 70 organisaties uit 16 landen gericht op de promotie van een duurzaam, social en democratisch te verantwoorden handelssysteem. SOMO is lid van het netwerk. Voor meer informatie zie:
www.s2bnetwork.org