‘De wereld verbeteren, begint bij jezelf’: een veelgehoorde uitspraak die een cliché dreigt te worden. Een zin waarmee we vaak allemaal instemmen, maar vervolgens met vraagtekens achterblijven. Want wat kun je zelf precies doen? En heeft het zin als ik in mijn eentje ‘goed doe’? Impact maken in je eentje is niet gemakkelijk, maar wel mogelijk. Daarom zeggen wij liever: “think global, act local”.
Eén ding wat niet werkt, is in je eentje wereldproblemen oplossen. Zelfs niet als je heel ambitieus bent. Of idealistisch. Of visionair. Ook niet wanneer je denkt het ultieme plan uitgedacht te hebben, waar jij jezelf maandenlang in je torenkamer voor hebt opgesloten. Juist dan niet. Want kansen kun je niet voorzien, maar moet je leren herkennen, wanneer ze zich voordoen. En dat lukt niet, wanneer je je blind staart op je plan of visie. Denken over impact maken, is iets anders dan impact maken. Want denken doe je alleen en impact maken doe je samen.
Lokaal ondernemen werkt
Wat werkt wél? Bij de meest succesvolle sociale startups die we hebben ondersteund in de programma’s, wordt vooral ondernomen op lokaal gebied. Samen met doelgroepen en klantgroepen uit nabije omgeving bouwen ze aan experimenten, werken ze samen en leren ze van gemaakte fouten. Door steeds opnieuw te reflecteren op het businessmodel en de strategie, en te blijven bouwen aan een stevige en enthousiaste community creëren ze impact voor de stad. ‘Ze denken nooit: ‘ik ben klaar’. Eenmaal behaalde doelen gehaald in de stad of wijk, kopiëren ze hetzelfde idee naar de buitenwereld.
7 Billion Presidents
Zo heeft sociale startup 7 Billion Presidents de missie om te bouwen aan een gelukkigere, gezondere en vredigere maatschappij. Een maatschappij, waarbij winst ten goede komt aan iedereen. Zo heeft niet alleen een deel van de aandeelhouders profijt, maar genieten we allemaal van, bijvoorbeeld, schone energie. Een groot ideaal, wat gerealiseerd wordt door juist lokaal te handelen. Door lokale producten op te markt te brengen, deze te testen met de doelgroep en te experimenteren. Door in gesprek te gaan met anderen stap voor stap te bouwen aan een bevlogen community.
Keet Smakelijk
Ook Keet Smakelijk houdt zich een groot doel voor ogen, die begint bij de kleintjes. Overgewicht bij kinderen bestrijden en gezond eten aanmoedigen, door kinderen meer groenten te laten eten. Dit doen zij door samen met kinderen de keuken in te duiken, kookboeken te ontwikkelen en video’s te publiceren. Eenmaal in Amsterdam West geëxperimenteerd, staan ze nu klaar voor groei naar de rest van Nederland.
Atelier PHI
Maar ook werken aan een inclusieve samenleving, begint op kleine schaal. Bij Impactproject Atelier PHI werken getalenteerde kleermakers en voormalig vluchtelingen aan unieke kledingstukken. Zij gebruiken hiervoor duurzaam materiaal en maken kleding persoonlijk. Een duurzame en sociale wereld, begint in een lokaal atelier.
Huiskamer van Rembrandt
Soms komen sociale doelstellingen ook voort uit een ander succes. Zo biedt de Huiskamer van Rembrandt een warme toevlucht in Amsterdam-West, voor een kop koffie of lekker eten om samen te delen. Een horeca-onderneming, die door blijvend te reflecteren, open staat om nieuwe sociale doelstellingen te integreren in haar bedrijfsvoering en zo ten goede te komen aan de sociale cohesie.
Inspirerende inzichten
Deelnemers van Starters4Communities gingen aan de slag bij bovenstaande sociale startups. Door nieuwe experimenten, kwamen zij tot inspirerende inzichten. Ook ontstonden er nieuwe ideeën voor sociale startups in de stad. Deze inzichten zullen zij tijdens het Pitch Event op woensdag 19 december in de Impact Hub Amsterdam pitchen. Ook zal het publiek meewerken aan de challenges, middels een co-creatie sessie. Iedereen die geïnteresseerd is in sociaal en duurzaam ondernemen, zoekt naar inspiratie of uitbreiden van je netwerk, is welkom om mee te bouwen aan een betere toekomst. Haal hier je gratis ticket.