De discussie of het slim zou zijn voor supermarkten die alle Nederlanders aan willen spreken om alleen witte mensen te laten zien, sloeg op internet om naar het niveau ‘moslims vieren geen kerst’ en ‘ga terug naar je eigen land’.
Iedere discussie leidt ons naar het grotere identiteitsvraagstuk: in welk Nederland willen we leven? Een multicultureel Nederland met tradities die zich ontwikkelen door invloed van nieuwkomers of een Nederland dat van ‘echte’ Nederlanders is, dat stilstaat of liever nog: teruggaat naar ‘vroeger’? Supermarkten zeggen voor verandering te zijn. Ze geven aan diversiteit belangrijk te vinden en dit in hun communicatie te laten zien. Alleen met kerst toevallig niet. Toevallig alle vier niet. En toevallig voor het tweede opeenvolgende jaar niet.
“Het debat vindt toch wel plaats, en omdat je als supermarkt onderdeel bent van de samenleving, ben je ook onderdeel van de discussie
Consumenten zijn steeds bewuster en in toenemende mate maatschappelijk betrokken, en verwachten dezelfde mentaliteit van merken. Alleen beloven dat een merk jou beter, sterker of knapper maakt volstaat niet meer. Consumenten laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan door middel van hun aankopen. Dus zijn op zoek naar de belofte dat ze door jouw product een beter mens worden. Mensen kopen niet wat je verkoopt, ze kopen waar je in gelooft.
“Reclame vormt een spiegel van de samenleving, en de reacties op die reclame leggen de polarisatie bloot
De problematiek vermijden is geen optie, omdat de momenten waarop het identiteitsdebat het hevigst is, ook de marketingmomenten van de supermarkten het hevigst zijn. En voor effectieve marketing is een verhaal nodig dat inspeelt op wat er op dat moment in de maatschappij speelt.
Wat wordt opgevat als een enorm risico, kan ook als kans gezien worden. Door je uit te spreken en ergens voor te gaan staan, kun je een groep mensen effectief aan je binden. Dat een andere groep hierdoor beledigd, gekwetst en afgeschrikt wordt is onvermijdbaar en iets waaraan merken zullen moeten gaan wennen.
Reclame vormt een spiegel van de samenleving, en de reacties op die reclame leggen de polarisatie bloot. Dat die polarisatie gevoed zou worden door de discussie is onzin, het wordt alleen maar meer zichtbaar.
Tesco, de grootste supermarkt van Engeland, ontwikkelde een campagne om de verschillende manieren waarop mensen in Engeland kerst beleven te vieren en kwam voornamelijk onder vuur te liggen omdat er moslims in de commercial te zien zijn.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand