Aan de hand van de meest gehoorde argumenten een uitleg waarom dit een probleem is.
Houterige rolstoelgebruiker
Dit ‘argument’ komt je misschien bekend voor: Rutte zei iets vergelijkbaars om het gebrek aan vrouwen in zijn kabinet te verdedigen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand zonder beperking de handicap beter kan spelen dan een gehandicapte persoon zelf. Ik herken een acteur in een rolstoel die het niet gewend is meteen. Het hoepelen gaat houterig en met korte bewegingen, terwijl een echte rolstoelgebruiker mooie lange bewegingen maakt. Het ziet er gewoon heel knullig uit.
“Een acteur in de musicalserie Glee vergat dat zijn karakter zijn benen niet kan bewegen
Mitte is een rolmodel voor gehandicapte kinderen. Ten tijde van de opnames en het uitzenden van Breaking Bad heeft Cranston zich opgeworpen als bondgenoot van gehandicapte acteurs. Maar nu noemt hij het een business decision om zelf de rol van een gehandicapte persoon te accepteren. Met zulke vrienden hebben mensen met een beperking geen vijanden nodig.
Niet aan de bak
Wie was Bryan Cranston voor hij beroemd werd? Elke grote acteur was ooit onbekend. Met niemendallen van rollen in niemendallige films en series. Krijgen gehandicapte acteurs nooit een rol, dan worden ze nooit groot in de industrie. En er zijn nauwelijks rollen voor mensen met een beperking. Voor reguliere rollen is het al helemaal lastig om als persoon met een beperking in aanmerking te komen. Acteurs zonder beperking verdienen veel geld als gehandicapt personage, terwijl acteurs met een beperking niet aan de bak komen.
“Acteurs zonder beperking ontvangen hun prijs op een rolstoelontoegankelijk podium
Representatie gaat over gemarginaliseerde groepen. Volgens de Verenigde Naties zijn mensen met een handicap het vaakst werkloos en arm, en meisjes en vrouwen met een handicap worden het vaakst mishandeld. Deze groep heeft op voorhand al een achterstand als het gaat om werk krijgen. Iemand die dood is behoort niet tot een gemarginaliseerde groep.
Cranston reageerde op de commotie rondom zijn rol in The Upside: “As actors, we’re asked to be other people, to play other people. If I, as a straight, older person, and I’m wealthy, I’m very fortunate, does that mean I can’t play a person who is not wealthy, does that mean I can’t play a homosexual?”
Representatie is belangrijk. Mensen met een handicap zien zichzelf vrijwel niet op tv of in de bioscoop en bestaan nauwelijks als karakters in boeken. Als je opgroeit met een beperking en je ziet jezelf nergens gerepresenteerd, dan ervaar je hoe erg je afwijkt van de norm. Dat doet wat met je zelfbeeld. Als er meer mensen met een handicap zouden spelen in films en series, liefst in een ‘gewone rol’ waarbij de beperking niet centraal staat, dan is dat goed voor de gehandicaptengemeenschap wereldwijd.
Uit onderzoek blijkt dat er erg weinig contact is tussen mensen zonder en mensen met een beperking. Wanneer er geen contact bestaat tussen beide groepen, dan zijn de media een grote beïnvloedende factor in de heersende kijk op gehandicapte mensen. Omdat er zo weinig representatie is, heeft zelfs het meest alledaagse beeld impact. Daarom moet stereotypering ook vermeden worden. En juist daar gaat het mis.
De films en series die wel over een gehandicapt persoon gaan, vertellen vaak het verhaal van de zielige, depressieve gehandicapte die door iemand zonder beperking weer zin krijgt in z’n leven, of de arme depressieve gehandicapte die op het eind dood gaat en gelukkig uit zijn lijden is verlost, zoals Million Dollar Baby en Me Before You. Het is onnodig te zeggen dat ook dit wat doet met het zelfbeeld van mensen met een handicap.
Tegelijkertijd houdt het ook de eeuwige vooroordelen in stand over mensen met een beperking: ze zijn zielig en een rolstoel nodig hebben is het ergste wat je kan overkomen, terwijl mensen met een beperking helemaal niet de hele dag bezig zijn met hun handicap. Ze zijn veel meer dan alleen maar hun beperking. Ze zijn ook kind, ouder, geliefde, vriend. Maar in de platte typetjes die vaak geschreven worden voor gehandicapte personages komen die verschillende lagen en rollen niet tot uitdrukking.
Voorbeelden in de media
Deze discussie speelt misschien minder in Nederland, maar het probleem bestaat wel degelijk. Er is geen onderzoek naar gedaan, maar in mijn eigen ervaring is de mate van representatie in de Nederlandse media dramatisch. In films en series zie ik vrijwel nooit mensen met een beperking. De enige film die in de bioscopen heeft gedraaid die ik kon vinden was Adios Amigos, waarin drie gehandicapte jongens naar Salou gaan om te feesten. De acteurs zijn geen van allen gehandicapt. In de Nederlandse serie Dani Lowinski speelt de niet-gehandicapte Michiel Romeyn Piotr Lowinski, de vader van Dani. Door een ongeluk zit hij in een rolstoel.
“Van de mensen die we regelmatig op televisie zien heeft bijna niemand een (zichtbare) beperking
Jawel, maar je moet er even voor zoeken. In Crazy Ex-Girlfriend speelt Rachel Bloom de rol van Rebecca Bunch, iemand die na diverse diagnoses zoals OCD, suïcidaliteit en angststoornissen uiteindelijk de diagnose Borderline Syndroom krijgt. In het echte leven is Bloom ervaringsdeskundige en ‘mental health advocate’ en ze zet zich in voor het verminderen van stigma rondom psychische kwetsbaarheid. In de serie wordt Rebecca neergezet als een persoon met vele kanten, kwaliteiten en een rijk sociaal leven. Daarmee wordt dus niet het stereotype platte beeld neergezet van een persoon met een psychische kwetsbaarheid zoals we doorgaans gewend zijn.
“Niet voor niets is de slogan van de gehandicaptengemeenschap al jaren: 'Niets over ons zonder ons'
Het kan dus wel, maar tot nu toe is het vooral een uitzondering. Het wordt tijd dat de mediawereld – in Nederland en daarbuiten – gehandicapte mensen serieus neemt en hen betaalt voor het vertellen van hun verhaal. Neem gehandicapte scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs aan. Laat hen hun eigen verhaal vertellen. Niet voor niets is de slogan van de gehandicaptengemeenschap al jaren: “Niets over ons zonder ons.”
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand