Lesbos en de dichteres Sappho Lesbos is de geboorteplaats van de beroemde lyrische dichteres Sappho. Zij schreef in de 7de eeuw voor Christus liefdesgedichten voor vrouwen. Haar gepassioneerde woorden werden gezongen, begeleid door een lier. In het oude Griekenland schreven vrouwen nauwelijks gedichten. En vrouwen die voor vrouwen dichtten, dat gebeurde al helemaal nooit. Maar aan Sappho nam niemand aanstoot. Ze werd bejubeld door grote denkers uit die tijd, zoals Plato die haar 'de tiende Muze' noemde. Zo ontstond de relatie Lesbos, Sappho en homoseksualiteit. Tegenwoordig wordt Sappho beschouwd als een van de grootste lyrische schrijvers. Voor lesbische vrouwen is het eiland Lesbos een pelgrimsoord geworden. Dat is een doorn in het oog van activist Dimitris Lambrou, die stelt dat Sappho helemaal niet lesbisch was: ze was toch getrouwd en had een kind… Al zou Sappho zich – in zijn optiek – wel een Lesbia mogen noemen. Ze is immers geboren op Lesbos. |
Veel mensen moeten erom lachen, maar de drie inwoners van Lesbos nemen hun zaak zeer serieus. Ze vinden dat het woord lesbienne en alle aanverwante woorden uitsluitend mogen worden gebruikt door de inwoners van Lesbos.
"Homoseksuele vrouwen hebben dat woord gestolen van ons", zegt Dimitris Lambrou, een van de aanklagers en publicist van een religieus-archeologisch blad. "De vrouwen van Lesbos hebben er vreselijk last van. Mijn zuster kan niet zeggen dat ze 'Lesbia' is, want dan beginnen mensen te lachen en moet ze uitleggen dat ze niet lesbisch is maar van het eiland Lesbos."
Volgens Lambrou bestaat de seksuele betekenis van lesbisch nog maar enkele tientallen jaren, terwijl de inwoners van Lesbos zich al duizenden jaren zo noemen. "Onze identiteit is ons afgenomen door bepaalde dames die geen enkele relatie met Lesbos hebben."
Nog steeds taboe
Klinkklare nonsens, vindt Evangelia Vlami, woordvoerder van de Homoseksuele en Lesbische Vereniging. "De term wordt al duizenden jaren gebruikt om lesbische vrouwen te benoemen."
Ook advocaat Grigoris Vallianatos en lid van de vereniging neemt de zaak hoog op. "Waar het hier om gaat", zegt hij, "is de intolerantie en discriminatie tegenover homoseksuelen in Griekenland, een conservatieve samenleving waar homoseksualiteit nog steeds een taboe is".
Vallianatos vindt dat de aanklacht van de bewoners van Lesbos vergaande implicaties heeft. "Het gaat niet alleen om Griekse lesbische vrouwen, maar om honderden miljoenen over de hele wereld. Moeten we nu echt serieus nemen, dat een Griekse rechtbank gaat beslissen over hoe al die vrouwen zich zouden moeten noemen?"
Eerste homohuwelijk
De Griekse homogemeenschap stond de afgelopen tijd al in de publiciteit vanwege de eerste homohuwelijken in Griekenland. Op het eilandje Tilos werden twee homoseksuele mannen en twee lesbische vrouwen in de echt verbonden.
De Griekse minister van Justitie heeft de huwelijken als 'illegaal' bestempeld, maar er zijn tot nu toe geen stappen genomen om ze daadwerkelijk ongeldig te verklaren. Dat komt volgens rechtsgeleerden door mazen in de Griekse wet; in het burgerlijk wetboek wordt niet over het geslacht van huwelijkskandidaten gesproken. Het homohuwelijk is bij wet niet verboden.
Alle linkse partijen hebben hun steun betuigd aan de burgemeester van Tilos. Maar de conservatieve regering van Griekenland verzet zich tegen het homohuwelijk, net zoals de Grieks-Orthodoxe kerk. Hoewel de nieuwe, gematigde Aartsbisschop geen reactie wilde geven. De Homoseksuele en Lesbische Vereniging verwacht dat tientallen homoseksuele stellen het voorbeeld van de gehuwde mannen en vrouwen zullen volgen.
Dit artikel is – met toestemming – overgenomen van Wereldomroep