Gekleurde hulp

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
08_Wings of support
Foto: Wings of Support

Dat blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd door de werkgroep filantropische studies van de Vrije Universiteit in opdracht van NCDO en KWF Kankerbestrijding. Volgens onderzoeker Christine Carabain denken organisaties dat de migrant ‘liever vrienden en familie helpt. Daarom richten ze zich vaker op een traditionele gever: een blanke, welgestelde man.’

Een ander recent onderzoek toont aan dat bijna de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat hun werkgever een goed doel steunt. Ruim een kwart (27 procent) vindt dat alle organisaties 1 procent van de winst moeten afstaan ten gunste van goede doelen. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend Nederlanders in opdracht van Wings of Support. Wings of Support, een initiatief van KLM- en Martinair-personeel, heeft 386 ontwikkelingsprojecten uitgevoerd in 34 landen.

Van de respondenten geeft 84 procent aan jaarlijks aan goede doelen te doneren. Het populairst zijn gezondheidszorg (79 procent), direct gevolgd door natuur-, milieu- en dierenbelangen (57 procent) en ontwikkelingshulp (40 procent). Slechts een op de vijf respondenten heeft meer vertrouwen in grote dan in kleine doelen.

Meer info: www.ncdo.nl (Kenniscentrum, onderzoek 40), www.wingsofsupport.org

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons