Partnerbericht

Pop-up Expositie: Killing Culture

Welke gevolgen heeft het voor de Balkan dat het oorlogsverleden vaak nog ontkend, vergeten of gemanipuleerd wordt? En hoe kunnen herinneringsplekken ingezet worden om het gesprek hierover op gang te brengen? Over deze twee grote vragen praten we met fotografen en activisten uit de Balkan tijdens de pop-up expositie Killing Culture.

Tijdens de Balkanoorlogen in de jaren negentig werden verschillende culturele plekken, zoals theaters, musea en muziekscholen, gebruikt als detentie en executieplaatsen. Mensen werden daar vastgezet, gemarteld en vaak vermoord. Bij geen van deze plekken is vandaag de dag informatie te vinden over dit gewelddadige verleden. Alsof dit verleden niet herinnerd mag worden en de slachtoffers niet hebben bestaan.

Het fotografieproject ‘Killing Culture’ wil hier verandering in brengen. Het wil het gesprek openen over het verleden van deze plekken en over hoe cultuur tijdens de oorlog misbruikt werd om de verdeeldheid tussen verschillende etnische groepen te vergroten. Voor het boek ‘Killing Culture’ en de bijbehorende expositie zijn vierentwintig culturele plekken in Kosovo, Kroatië en Bosnië-Herzegovina (BiH) gefotografeerd door fotograaf Hrvoje Polan, die begin dit jaar is overleden. De expositie was op verschillende plekken in de Balkan te zien, in combinatie met gesprekken over de oorlog, het misbruik van cultuur en het belang van herinneringsplekken.

Op uitnodiging van PAX is de expositie voor één dag ook te zien in het Humanity House, in combinatie met een gesprek over de kracht en het misbruik van cultuur in de huidige Balkan en het belang van herinneringsplekken.

Over de sprekers

  • Nataša Govedarica is de directeur van de Duitse NGO ForumZFD Serbia. ForumZFD Serbia heeft een belangrijke rol gespeeld in het tot stand komen van het boek. Nataša vertelt in een interview meer over de achtergrond en ambitie van het project ‘Killing Culture’.
  • Vladimir Miladinović is een kunstenaar die woont en werkt in Belgrado. Vladimir interesseert zich in zijn werk vooral in herinneringspolitiek, mediamanipulatie en de creatie en reïnterpretatie van de geschiedenis. Vladimir is lid van de werkgroep “Four Faces of Omarska”, een kunst/theorie groep dat de strategieën voor gedenktekens bevraagt en bediscussieert.
  • Moderator is Dion van den Berg, programmaleider Europa voor PAX.
  • Directeur Programma’s van PAX, Miriam Struyk, opent en sluit de bijeenkomst.