E-mailen (cc) |
Google deed de afgelopen jaren heel wat inspanningen om de ecologische voetafdruk te verkleinen, met onder meer investeringen in groene technologie, efficiënte datacenters en een elektronisch wagenpark. Maar de zoekgigant bleef altijd zwijgzaam over de harde cijfers, naar eigen zeggen omdat de concurrentie op basis van die informatie details over de datacenters zou kunnen achterhalen.
Nu is de markt geëvolueerd, zegt Google, en is het belangrijker om de concurrenten aan te sporen het beter te doen. Mogelijk heeft ook een studie uit 2009 een rol gespeeld, die stelde dat elke zoekopdracht gelijk stond aan het koken van een halve kop thee, of zeven gram CO2, en de druk die vorig jaar op Facebook werd uitgeoefend om klimaatvriendelijker te worden.
Beste leerling van de klas
Het bedrijf maakt zich sterk dat de eigen datacentra amper de helft verbruiken van het gemiddelde van de industrie. Een gemiddelde gebruiker van de Googlediensten creëert een jaarlijkse uitstoot van zo’n 1,46 kilogram CO2. Een zoekopdracht zou 0,2 gram uitstoten, terwijl tien minuten film op YouTube goed zijn voor één gram CO2. Een jaar normaal gebruik van Gmail stoot naar schatting 1,2 kilogram CO2 uit.
Die cijfers zijn erg laag, zegt Google, want diensten als Gmail, die informatie in de zogenaamde ‘cloud’ opslaan, zijn tot tachtig keer minder vervuilend dan traditionele alternatieven, zegt Google. Bedrijven die een eigen mailserver beheren, beschikken immers vaak over erg inefficiënte systemen.
De cijfers gelden enkel voor 2010, en Google wil voorlopig niet zeggen wat de totale uitstoot van de jaren daarvoor was. Het is dus niet duidelijk hoe snel de uitstoot groeit, maar de zoekgigant heeft beloofd die cijfers in de toekomst vrij te geven.
Klimaatneutraal
Google benadrukt dat het sinds 2007 klimaatneutraal is. Een derde van zijn energieverbruik is afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen, en de rest van het energieverbruik wordt voorlopig gecompenseerd door onder meer de aankoop van CO2-certificaten.
Het bedrijf streeft ernaar op termijn een nuluitstoot te bereiken. “We startten het proces om een nuluitstoot te bereiken door ervoor te zorgen dat onze operaties zo weinig mogelijk energie verbruiken”, zegt Urs Hoelzle, senior vice president bij Google in een blogpost. “In de laatste tien jaar is energieverbruik een obsessie geworden.”
Foto boven: Google (cc)