De stem komt van niemand minder dan KLM. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij roept jou, de reiziger, in een nieuwe campagne op tot minder vliegen. ‘Af en toe is vliegen onontkoombaar, maar samen met u maken wij vliegen milieuvriendelijker. Bedenk of u elkaar echt moet ontmoeten. Is telefoneren ook een optie? Overweeg eens de trein. Neem niet al te veel bagage mee! En als het echt niet anders kan, compenseer dan uw CO2–uitstoot.’ Het is een positieve campagne van KLM, dat zichzelf opnieuw uitvindt als ‘duurzame’ luchtvaartmaatschappij.
“KLM stimuleert je op alle mogelijke manieren om te smullen van de verboden vrucht die vliegen heet
Maar wacht, er is meer! Iedereen moet zien dat je een frequent flyer bent. Je krijgt daarom voor elk niveau een kaart met een speciale kleur, waar voordeeltjes aan hangen die mensen die minder vliegen niet krijgen. Heb je een gouden of platinum kaart? Die geeft toegang tot de exclusieve KLM Crown Lounge op Schiphol. Een ‘oase van rust’ waar je tijdens het wachten op je vlucht lekker slaapt of geniet van een uitgebreid warm of koud buffet. Vervolgens heb je voorrang bij het instappen, zodat je als eerste je plekje in het bagagerek kunt claimen. Eenmaal comfortabel in je stoel wordt je speciale status nog eens benadrukt door de captain: ‘Een extra warm welkom voor onze frequent flyers.’
“Het lijkt wel of KLM twee werelden kent
Het lijkt wel of KLM twee werelden kent. Er is de echte wereld waar CO2-uitstoot door vliegen moet worden teruggedrongen en waarin KLM je aanspoort om verantwoord te vliegen. En eenmaal door de douane kom je in het vliegersparadijs. Hier stimuleren zij je op alle mogelijke manieren om te smullen van de verboden vrucht die vliegen heet. Zulke perverse prikkels zijn niet meer van deze tijd. Als ik KLM was, zou ik me schamen.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand