Wat gebeurt er als je een groep analfabete kinderen in Ethiopië een tablet zonder handleiding geeft? Niet zoveel, zou je misschien denken. Een groep kinderen uit Ethiopië bewees het tegendeel.
De organisatie One Laptop Per Child (OLPC) deed een interessant experiment. In twee afgelegen dorpjes in Ethiopië, Wonchi en Wolonchete, bezorgden ze duizend gedeactiveerde tablets, oplaadbaar met zonne-energie. Gewoon in de doos, zonder enige instructie of leraar in de buurt. Het doel? Simpelweg kijken wat er zou gebeuren. Een keer per week verwisselde een technicus de geheugenkaart, zodat OLPC kon volgen wat de kinderen aan het doen waren.
Wat bleek? Kinderen die nog nooit eerder een krant, boek of straatnaambord zagen, hadden binnen vier minuten de doos geopend, de aan/uitknop gevonden en de tablet opgeladen. “Binnen vijf dagen waren er 47 apps per kind in gebruik, binnen twee weken zongen ze Engelse alfabetliedjes en konden sommigen letters spellen, en in vijf maanden hadden ze het Android-systeem gehackt,” vertelt oprichter Nicholas Negroponte. De desktopinstellingen op de tablets waren vastgezet, maar dat wisten de kinderen behendig te omzeilen. “Dat ze dat lukte, is precies de creativiteit en nieuwsgierigheid die volgens ons essentieel is om te leren.”
Wereldwijd moeten honderd miljoen kinderen het zonder basisonderwijs stellen. OLPC wilde daarom kijken of het zin heeft om kinderen een tablet te geven met daarop programma’s om zelf van alles te leren. Het eerste resultaat lijkt succesvol. OLPC wil het project nog twee jaar voortzetten.
Bron: http://nos.nl/op3/artikel/436485-analfabete-ethiopische-kinderen-hacken-tablets.html
Beeld: cc