Met de herverkiezing van Barack Obama staat ook de controversiële Keystone XL oliepijplijn terug op de agenda. Zowel voor– als tegenstanders van de pijplijn zetten Obama onder druk zich uit te spreken over het energieproject, dat aardolie gewonnen uit teerzand vanuit Canada naar de kust bij de Golf van Mexico moet brengen.
De olie-industrie, het bedrijfsleven, bepaalde vakbonden en een onafhankelijke Senaatscommissie zeggen dat Obama niet om ‘KXL’ heen kan omdat het duizenden banen oplevert en zorgt dat Amerika niet meer afhankelijk is van buitenlandse olie.
Maar volgens milieuactivisten en wetenschappers is de pijplijn een regelrechte ramp voor het klimaat en kan de president beter banen creëren in een groene economie. Volgens hen is duurzame energie de enige juiste weg naar energieonafhankelijkheid.
Niets in de weg
Keystone XL, een project van het Canadese bedrijf TransCanada dat 7 miljard dollar kost, zou 830.000 olievaten per dag vanuit de teerzanden in Alberta dwars door de Verenigde Staten naar olieraffinaderijen in Oklahoma en Texas brengen. Obama keurde de bouwplannen eerder dit jaar deels af omdat de pijplijn een gevaar zou zijn voor het ecosysteem in de zandduinen van de staat Nebraska.
De staat spreekt zich begin december uit over de alternatieve route die TransCanada heeft voorgesteld en daarna zou niets het begin van de bouw van het noordelijke deel van de pijplijn – aan het zuidelijke deel in Texas wordt al gewerkt – nog in de weg staan, aldus de voorstanders.
Naar verwachting neemt Obama begin volgend jaar een definitief besluit over de pijplijn die een presidentiële vergunning nodig heeft omdat het internationale grenzen overschrijdt. De analisten van kredietbeoordelaar Moody’s Investors Service voorspelden eerder deze week al dat de president de pijplijn zal goedkeuren.
Game over
“Dat zou krankzinnig zijn,” zegt May Boeve, directeur van 350.org, een milieugroep die samen met Greenpeace, de Sierra Club en Friends of the Earth afgelopen zondag een protestmars hield in de Amerikaanse hoofdstad Washington.
De rally trok volgens de organisatie zo’n drieduizend demonstranten, die slogans riepen zoals: “Hey Obama, wij willen geen klimaatdrama!”. Bij eerdere demonstraties werden honderden betogers opgepakt.
“De pijplijn is niets anders dan een rietje in een enorme poel koolstof,” zegt Boeve. “Door de leiding komt zoveel CO2 vrij dat klimaatwetenschappers zeggen dat het ‘game over’ is voor het klimaat.”
Volgens Boeve hebben de Verenigde Staten de gevolgen van klimaatverandering dit jaar meer dan ooit gevoeld, met een van de heetste en droogste zomers in de geschiedenis en verwoestingen van superstorm Sandy die vlak voor de presidentsverkiezingen langs de Oostkust raasde en daar een ravage achterliet.
Stilte doorbroken
Hoewel klimaatbeleid tijdens de strijd om het Witte Huis nauwelijks een rol speelde, zette Obama het onderwerp meteen na zijn herverkiezing weer op de agenda. Tijdens zijn overwinningspeech sprak hij, verwijzend naar storm Sandy, over de “verwoestende kracht van een opwarmende aarde”.
En deze week, tijdens zijn eerste persconferentie terug in Washington, zei Obama dat hij ervan overtuigd is dat klimaatverandering geen fabeltje is en dat het wordt veroorzaakt door menselijk gedrag en CO2-uitstoot.
“Nu de stilte rondom klimaatverandering is doorbroken, is het tijd voor de president om te laten zien dat hij het meent,” zegt Boeve. “De vervuilende pijplijn biedt daartoe een uitgelezen mogelijkheid. Het dossier ligt op zijn bureau en hij kan er met een streep van zijn pen een einde aan maken.”
Geen prioriteit
Maar Obama relativeerde het belang van de strijd tegen klimaatverandering in dezelfde toespraak als waarin hij het aankaartte en zei dat het op gang krijgen van de haperende Amerikaanse economie en het tegengaan van werkloosheid zijn prioriteit heeft.
De Amerikaanse olie-industrie, die recordinkomsten heeft geboekt tijdens de jaren met Obama aan het roer, is optimistisch over de toekomst van het Keystone XL olieproject.
“Het is moeilijk voor te stellen dat grotere energieonafhankelijkheid en zoveel extra banen niet in het grootste belang zijn van de Verenigde Staten,” zegt Alex Pourbaix, directeur van TransCanada.
Het gros van de Amerikanen is het met de CEO eens en verwelkomt de pijplijn, zo blijkt uit een recente peiling van Gallup.
Foto: (cc)