Het belang van landelijke aandacht
(H)erkenning als sociale onderneming is nodig om te kunnen groeien en nog meer verandering in de wereld te maken. Toch blijkt uit de jaarlijkse Social Enterprise Monitor 2019, uitgevoerd door Social Enterprise NL, dat ‘herkenning en erkenning voor het begrip van sociaal ondernemerschap’ ook dit jaar weer naar boven komt als een van de belangrijkste obstakels voor sociaal ondernemers. De landelijke bewustwordingscampagne The Impact Days wil daar verandering in brengen.
Zichtbaarheid voor sociaal ondernemerschap: een internationale beweging
The Impact Days is een voorbeeld van meer bewustzijn voor sociaal ondernemerschap onder het grote publiek. Van Emmen tot Rotterdam, op ruim 200 plekken in Nederland, openen sociaal ondernemers hun deuren. Van feestelijke fiets- en wandelroutes tot inspirerende workshops – Nederland ontdekt en viert sociaal ondernemerschap van 21 tot en met 23 november. Op de eerste dag van The Impact Days, 21 november, is tevens wereldwijd Social Enterprise Day. Met de bewustwordingscampagne sluit Nederland aan bij een internationale campagne die op deze dag plaatsvindt.
“Iedereen kan een bijdrage leveren aan het groeien van sociaal ondernemerschap en daarmee aan de creatie van meer maatschappelijke waarde. Als consument kun je dat doen door bij sociaal ondernemers in te kopen. Met iedere euro die je uitgeeft kun je impactcreëren en deze beweging versterken. Daarom zijn The Impact Days zo’n goed initiatief: iedereen kan op een laagdrempelige manier kennis maken met sociaal ondernemers!” – Willemijn Verloop (Oprichtster Social Enterprise NL en Social Impact Ventures)