Grote bruine koeien, met enorme horens op hun kop. Rwanda staat er vol mee. Bij bruiloften en geboorte worden koeien geschonken en bij traditionele dansen imiteren mensen met hun armen de horens van de koe. Het is een cultureel icoon, statussymbool en natuurlijk, letterlijk en figuurlijk: een melkkoe. Nancy Sibo (21), zo mooi als een koe – wat een compliment is in Rwanda-, gaat nog een stapje verder en bedacht de Mobile Cow.
“Ik studeer landbouw en deed een onderzoek naar de effectiviteit van veehouders. Toen ontdekte ik dat er voor boeren drie grote uitdagingen zijn. Ze weten niet wanneer hun koeien vruchtbaar zijn en ze hebben te weinig informatie over voeding en gezondheidszorg voor dieren.”
Mobile Cow is een online applicatie, bedoeld om inzicht te geven in deze zaken. “Elke koe wordt online geregistreerd met een code”, legt Ibo uit. “Een team van dierenartsen berekent vervolgens de vruchtbare periode en de boer krijgt dan een sms met alle informatie die hij nodig heeft.”
Met haar plan om veehouders te helpen om hun productie op te schroeven en het inkomen te verhogen, won Nancy Ibo op Internationale Vrouwendag de eerste Miss Geek Rwanda Competition. Deze wedstrijd is een initiatief van Girls in ICT Rwanda, een groep van vrouwen die werkzaam zijn in de ICT en jonge meisjes willen aanmoedigen zich in ICT en wetenschap te verdiepen.
Nancy is erg gepassioneerd over ICT en de mogelijkheden die dat biedt aan meisjes en jonge vrouwen om zichzelf te ontwikkelen. “Wanneer vrouwen toegang hebben tot ICT, kunnen ze zich volledig inzetten als beslissers in een verscheidenheid aan productieve taken, inclusief ondernemerschap”, tweet ze daags na haar overwinning.
Met Mobile Cow hoopt ze voor zichzelf, de boeren en de Rwandese staatskas een verdienmodel te hebben gecreëerd. Mobile Cow staat namelijk niet alleen, maar moet onderdeel worden van een bestaand armoedebestrijdingprogramma van de Rwandese overheid. Sinds 2006 verstrekt Rwanda koeien aan arme families. Wanneer de koe een kalf krijgt, gaat dat naar de volgende familie die het nodig heeft. Tot nu toe hebben 177.200 families daarvan geprofiteerd.
Het programma is opgezet met het doel om ondervoeding onder kinderen te verminderen en het inkomen van arme boeren te verbeteren. Kort gezegd: een koe brengt voeding, voedsel en werkgelegenheid, een stabiel inkomen voor het gezin en is een bron van voedingsstoffen in de bodem via mest.
“Een heel mooi programma”, vindt Ibo. “Maar door gebrekkige informatie wordt het niet ten volle benut.” Ook hier ziet ze een rol voor ICT. “Bijna iedere boer heeft wel een mobiele telefoon en met Mobile Cow is het haalbaar om gepersonaliseerde informatie te verstrekken aan alle boeren in het programma. Zo weten ze precies wanneer een koe vruchtbaar is en wat ze haar het beste kunnen voeden om zoveel mogelijk melk te krijgen.”
Door de digitalisering van het boerenveebedrijf krijgen boeren ook een betere toegang tot de markt, meent Ibo. De mobiele koe maakt productie inzichtelijk voor zowel boer als consument en die twee kunnen elkaar nu online beter vinden. “Met als resultaat meer inkomsten voor de boer.”
De eerste Mobile Cow gaat waarschijnlijk in juni online. Voordat het zover is moet Nancy de applicatie eerst nog even afbouwen. Maar dat lukt vast, want Miss Geek vindt links en rechts mensen om te investeren, of -zoals ze in Rwanda zeggen- ‘om de koeien naar het water te brengen’.