Het Chinese bedrijf HKND dat is ingehuurd door Nicaragua voor de aanleg van een nieuw kanaal, heeft de route van het kanaal samen met de Nicaraguaanse overheid vastgesteld. De plannen voor aanleg van een nieuw kanaal stonden al lang op de agenda en vorig jaar werd het project van HKND na veel misluke projectvoorstellen goedgekeurd.
Het nieuwe kanaal gaat de Atlantische oceaan en de Stille Oceaan met elkaar verbinden. Met een lengte van maar liefst 278 km lang zal het kanaal via Punta Gorda in de Cariben via het Kanaal Nicaragua naar de mond van de rivier in Brito in de Stille Oceaan eindigen. HKND schat de breedte van het kanaal tussen 230-520 meter en 27,6 meter diep.
Milieuzorgen
De autoriteiten gaven begin dit jaar al aan te willen beginnen met de bouw van het kanaal, dat een concurrent moet gaan worden van het Panama kanaal. Nicaragua zegt de route zorgvuldig te hebben gekozen om gebieden van grote biodiversiteit, inheems grondgebied en ecologisch beschermde grond te vermijden.
Toch zijn milieuactivisten bezorgd over de effecten van het kanaal en van vrachtschepen op Kanaal Nicaragua, het grootste kanaal in Centraal-Amerika en tevens de belangrijkste bron van vers water.
Als antwoord op deze zorgen heeft de overheidscommissie die verantwoordelijk is voor de bouw van het kanaal aangegeven dat er zowel milieu als sociale impact studies zullen worden uitgevoerd op de route van het kanaal. Eventuele aanpassingen zullen nog steeds mogelijk zijn.
Economische voorspoed
Naar verwachting zal de aanleg van het kanaal in december beginnen en binnen vijf jaar af zijn. Sceptici wijzen echter op het feit dat de Verenigde Staten er vijf jaar over heeft gedaan om het Panama kanaal te bouwen, dat met een lengte van 77 kilometer minder dan één derde van de lengte van het geplande kanaal is.
Volgens Nicaragua is de aanleg van het Panama kanaal, dat in 1914 was voltooid, niet te vergelijken met de nieuwe bouwplannen, omdat de bouwtechnieken sinds de aanleg van het Panama kanaal sterk zijn veranderd en verbeterd.
Nicaraguaanse autoriteiten beweren dat een groter kanaal kan bijdragen aan de groeiende mondiale handel. Ze zijn er ook van overtuigd dat het project het land uit de armoede kan helpen. De overheid denkt naar schatting meer dan vierhonderdduizend mensen uit de armoede te kunnen halen tot 2018 met behulp van de inkomsten uit het project als het kanaal er ligt.
Afbeelding: Helen ST