Partnerbericht

Questionmark bij het Maatschappelijk Café

Gister was ik bij het Maatschappelijk cafe, een jaarlijks georganiseerd seminar en debat van Schuttelaar & Partners. Zoals wel vaker op dit soort events waren de sprekers voornamelijk aan het preachen to the converted. Daar kunnen die sprekers niks aan doen. Op zichzelf staand waren het goede verhalen over communicatie rond voeding, van onder andere TNO, Marqt en het Voedingscentrum. Alleen voor het publiek van deze bijeenkomst waren de onderwerpen niet heel nieuw of spannend en er werd vluchtig van het ene onderwerp naar het andere gegaan. Jammer, want zo blijft verdieping uit en kan je ook niet tot echte conclusies komen. Maar goed. Dit zie je vaak op dit soort events.

 

Voedselvertouwen in theorie

Ik was uitgenodigd door Schuttelaar om een stelling in het debat toe te lichten. Ik moest een door hen geformuleerde stelling verdedigen of aanvallen. Ze hadden een stelling bedacht waarvan ze dachten dat ik die zou verdedigen. Ik deed het tegenovergestelde en dat vonden ze ook goed. De stelling was: “Verantwoorde voedselapps vergroten het voedselvertrouwen”.

 

Nu ben ik natuurlijk van Questionmark, waar wij gepassioneerd zijn over het recht dat je hebt om te weten wat je eet. En daarom proberen we naast een site, ook een app succesvol in de markt te zetten. Onze app heeft alles te maken met verantwoord én voedsel én vertrouwen. En ja, wij zijn en blijven er dag in dag uit aan werken om deze app een positieve bijdrage te laten leveren aan het vertrouwen dat mensen hebben in voedsel en het tempo waarin fabrikanten productieketens transparant en duurzamer maken.

 

Maar… om de 250 deelnemers tijdens deze bijeenkomst te vertellen dat apps DE oplossing zijn, gaat mij te ver.

 

Voedselvertrouwen in praktijk

Ten eerste. De praktijk leert dat de meeste apps nauwelijks echt gebruikt worden, laat staan dat ze werkelijk impact hebben op gedrag of mindset. Onderzoek wijst uit dat bij voedsel en gezondheidapps gemiddeld (!) na 3 maanden van de 100 downloads nog slechts 40 overblijven. Van de 100 app gebruikers is 10 dagen na downloaden nog slechts 2% actief. Bij Questionmark liggen deze cijfers gelukkig een stuk beter, maar dat komt omdat het succesvol maken van de site en app onze kernactiviteit is. Voor de meeste partijen is een app maken iets dat je erbij doet. Gewoon nóg een kanaal, naast de vele communicatiekanalen. En dat werkt dus niet. Dan is zo’n app ontwikkelen waarschijnlijk pure geldverspilling.

 

Ten tweede. Als je voedselvertrouwen wilt herstellen maakt het kanaal niet uit. Wat wel echt uitmaakt is de inhoud van je boodschap. En die moet gaan over maar 1 ding: een transparante productieketen. Laten zien waar producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd worden. Breng de consument weer dichterbij de oorsprong van producten. Als communicatieprofessional moet je perse dáárover willen communiceren om vertrouwen te winnen. Dan kan je niet alleen aantonen dat je controleerbaar bent, maar óók schandalen voorkomen én de mooie verhalen naar voren brengen.

 

De boodschap

Om in online termen te spreken: vanuit voedselfabrikanten moet alle focus op content en dus niet op techniek. Dus communicatieprofessionals van voedselbedrijven, stap naar je collega’s van inkoop of supply chain management en eis dat ze uitzoeken hoe die keten in elkaar zit! Jij wil dat weten zodat je dat aan je doelgroep kan vertellen. En zo vertrouwen kan herstellen!