Zoals Veroniek aanhaalt: “Wat is begonnen als een blog over Nederland als toegankelijke bestemming voor toeristen met een beperking, is sinds oktober tot een kansrijke onderneming gegroeid, waarbij ik nu merk dat de vraag veel groter is dan de markt momenteel aankan – voor mij als ondernemer is dit een reden om ook bij te dragen aan oplossingen voor de onderliggende uitdaging in de toerismesector.”
Kansen voor de lokale markt
Inderdaad, het wordt steeds drukker in Amsterdam. Waar dat er in 2000 nog 4,5 miljoen buitenlandse toeristen de stad bezochten waren dat er 9 miljoen vorig jaar. Samen goed voor zo’n 6,5 miljard aan inkomsten. Amsterdam werkt inmiddels aan meer spreiding door de stad om de stroom van voornamelijk internationale bezoekers te reguleren. Veroniek ziet tegelijkertijd kansen om ook de toegankelijkheid en daarmee de kwaliteit van het horeca aanbod te verbeteren. Wat niet alleen een sociaal duurzame, maar ook een economisch slimme zet is met het oog op een vergrijzende samenleving.
Nieuwe manieren van groei
Met een achtergrond in Msc Toourism, Leisure & Environment, besloot Veroniek zich te focussen op het vinden van wegen om de barrières te verlagen naar de ontwikkeling en het vermarkten van een reisaanbod dat specifiek geschikt is voor reizigers met een handicap. Ze springt in op deze nieuwe manieren van groei voor de toerismesector, waar landen als Duitsland, Spanje, Amerika en Engeland al aanzienlijk in voorlopen op Nederland. Van reizigers met reuma klachten tot die minder valide zijn, jong en oud, worden voorzien in rolstoel -en scootmobielverhuur, vervoer, een hotelboeking in een van de onvoldoende beschikbare kamers met aangepaste voorzieningen of een specifiek uitgestippelde wandelroute met gespecialiseerde stadsgids door de stad langs toegankelijke winkelstraten. Een stadsgids met 5 toegankelijke routes zijn in samenwerking met Amsterdam Marketing, Starbikes Rental en Field Factors gebundeld in een handige brochure.
Ondernemersuitdaging
Nu Veroniek merkt dat voornamelijk het gebrek aan kennis en bewustzijn onder de ondernemers het aanbod direct voor haar klanten beperkt, richt ze zich met haar consultancy werkzaamheden op betere informatievoorziening en het stimuleren van helder intern beleid binnen het MKB en het aansporen van beleidsaanpassingen vanuit de overheid. Ook de Hogescholen zien inmiddels de groeiende vraag vanuit de markt en passen hier in samenwerking met Accessible Travel Netherlands projecten op aan.
Veroniek weet van de vele barrières die ondernemers in de ‘zorg toerisme’ -een geaccepteerde, maar volstrekt onlogische en zelfs beledigende term richting de doelgroep- tegenkomen in hun dagelijks werk, maar ze is zich ook bewust van de vele middelen die deze barrières kunnen verlagen en wegnemen, en de voordelen die het meebrengt voor de stad, de horeca en de internationale toerist.
Samenwerkingen
Momenteel werkt Veroniek met twee business coaches, die aan haar voorgesteld zijn na aanleiding van het Ye! Pitching Event en de Workbench Pitching, aan de volgende stappen en prioriteiten voor het verder opschalen van haar sociale onderneming. Consultant, onderzoeker, of puur ondernemer, welke rol haar het beste past moet gaan blijken.
(Door: Bram Pauwels)
Voor meer informatie hoe jij impact kan maken met jouw onderneming? Schrijf je in voor de maandelijkse business tour bij Impact Hub Amsterdam, of meng je in de conversatie via Twitter, Facebook via de hashtag #Impactmaker.
Lees meer ervaringen van sociale ondernemers:
– AKKA Architects – Building Comprehensive Understanding
– Closing the Loop – Er Zit Goud In Ons Afval
– Mud Jeans – Niemand Maakt Mij Iets Wijs Over de Kledingindustrie