In de foto hierboven zie je de finalisten van de Miss Zuid-Korea verkiezing 2013 . Naar aanleiding van deze foto's ontstond opwinding; zelfs de Zuid-Koreanen vonden het frappant hoeveel alle dames wel niet op elkaar leken. Want wat valt op? Dat niemand echt opvalt. Naast hun uiterlijk hebben de dames gemeen dat ze allemaal plastische chirurgie hebben ondergaan
Zuid-Korea heeft het hoogste percentage inwoners ter wereld dat wel eens onder het mes is gegaan voor een cosmetische ingreep. Brazilie komt op de tweede plaats. Geschat wordt dat tussen de 25 tot 35 procent van alle Zuid-Koreaanse vrouwen wel eens een bezoekje aan de plastisch chirurg heeft gebracht. Een BBC artikel uit 2005 beweert zelfs dat je met conservatieve schattingen uitkomt op een percentage van zeker vijftig procent van de jonge vrouwen (tussen de twintig en dertig jaar) die zich hebben laten liften, opvullen of bijschaven.
Nationale fixatie
In het conformistische Zuid-Korea moet je niet anders zijn, maar zoals de rest, is een van de redenen die wordt gegeven voor het enorme percentage geshopte gezichten. De nationale fixatie met plastische chirurgie begon na de Koreaanse Oorlog, toen de Amerikaanse bezetters gratis gezichtsoperaties aan oorlogsslachtoffers aanboden, volgens dit artikel. Overigens wordt bijna eenderde van alle cosmetische operaties in Zuid-Korea ondergaan door toeristen, voornamelijk uit China.
Schoonheidsideaal
Er ontstaan problemen als vrouwen die veel plastische chirurgie hebben ondergaan kinderen krijgen die niet op hen lijken. Een man in China was zo ontdaan over zijn ‘lelijke' dochter, dat hij zijn vrouw aanklaagde. De vrouw had zich voor honderdduizend dollar in Zuid-Korea laten verbouwen voordat ze haar man ontmoette, en dit nooit aan hem opgebiecht. De man stapte naar de rechter en klaagde zijn vrouw aan voor de lelijke kinderen, en won de rechtszaak. De vrouw moest hem honderdtwintigduizend dollar betalen. Volgens de rechter had de vrouw haar man onder valse voorwendselen overgehaald om kinderen te krijgen.
Er is een enorm aanbod van populaire Zuid-Koreaanse televisieshows waarin vrouwen door middel van cosmetische ingrepen een totale metamorfose krijgen. Zoals de hitserie 'Let me In'. Hieronder zien we hoe een vrouw van ‘goodness sister’ naar ‘gorgeous Barbie’ transformeert. In Nederland valt het overigens best mee met de plastische chirurgie-hype; in verhouding met andere landen blijven wij vrij nuchter. Volgens cijfers ondergingen in 2011 zes op de duizend Nederlandse inwoners een cosmetische ingreep.
[[{“fid”:”38309″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Extreme makeover Korean TV show, Let Me In_Mrs. Park’s before and after”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]