Partnerbericht

‘’Meez, dat is alles met aandacht voor een duurzame leefomgeving’’

‘’Met Meez hoop ik alles in beweging te kunnen zetten.’’

Tijdens de Business Model Challenge onderzoekt Mimi de mogelijkheden om de TESSEL, die zich momenteel nog in de prototypefase bevindt, versneld op de markt te kunnen brengen. Met Meez wil Mimi een spil in dit proces zijn: ‘’Met Meez hoop ik alles in beweging te kunnen zetten. Het consortium wil het prototype van de TESSEL eerst perfectioneren voordat ze overgaan tot de veldtest. Ik wil de TESSEL versneld op de markt brengen door nu al op zoek te gaan naar een groep potentiële klanten die het product kan gaan uittesten.’’

De BMC helpt Mimi hier enorm bij: ‘’De Business Model Challenge stelt me in staat om de mogelijkheden om het product versneld op de markt te brengen te onderzoeken en erachter te komen welk business-model hiervoor het meest geschikt is.’’

Maar Meez is meer dan de TESSEL alleen. Tijdens de BMC is bij Mimi het idee van een spin-off van de TESSEL ontstaan: de SolaSola, een compacte mobiele warmteopslag. Tijdens haar professionele loopbaan is Mimi meerdere malen in aanraking gekomen met de technische kant van warmteopslag. Hierdoor kwam ze erachter dat de efficiënte en relatief-goedkope technologie die we in Nederland puur voor comfort gebruiken, ook voor life-changing projects kan worden ingezet.

‘’Het genereren van warmte in vluchtelingenkampen kan het verschil tussen leven of dood maken.’’

De SolaSola is zo’n life-changing project: deze compacte mobiele warmteopslag maakt het voor mensen in vluchtelingenkampen mogelijk om warmte te genereren zonder dat ze hiervoor aangesloten hoeven te zijn op het directe energienetwerk. ‘’In Jordanië zitten meer dan 3.3 miljoen vluchtelingen. Het genereren van warmte in die vluchtelingenkampen, en bijvoorbeeld het baden van een pasgeboren baby’tje in warm water, kan in de winter het verschil tussen leven of dood maken.’’. Doordat de SolaSola niet alleen in vluchtelingenkampen, maar bijvoorbeeld ook op de camping gebruikt kan worden, wil Mimi deze compacte warmteopslag met een Buy one, Give one systeem in de markt zetten: ‘’Net als bij de WakaWaka, denk ik dat de SolaSola op deze manier gefinancierd kan worden.’’.

‘’Ik vind dat ik er alles aan moet hebben gedaan om ervoor te zorgen dat het gaat vliegen.’’

Over een jaar hoopt Mimi dat de TESSEL haar eerste veld testfase achter de rug heeft: ‘’De TESSEL moet dan minstens door 10 duurzame doeners zijn uitgetest, zodat er een prototype ontwikkeld kan worden dat klaar is om in huishoudens te worden geïnstalleerd.’’. Voor de SolaSola wil Mimi dat het eerste prototype aankomende winter klaar is: ‘’Ik wil dat de SolaSola zo snel mogelijk in vluchtelingenkampen kan worden gebruikt. Iedere winter zonder warmte is er één teveel.’’. Over een jaar zou de SolaSola haar eerste testfase dus achter de rug moeten hebben: ‘’Ik vind dat ik er alles aan moet hebben gedaan om ervoor te zorgen dat het gaat vliegen.’’.

‘’Impact cannot happen in isolation.’’

De Business Model Challenge heeft Mimi het vertrouwen gegeven dat haar dit gaat lukken: ‘’De Business Model Challenge was voor mij enorm waardevol: het heeft me precies de focus en structuur gegeven die ik nodig had.’’. Ook heeft het programma haar enorm uitgedaagd, heeft het nieuwe werelden voor haar geopend en heeft het haar de mogelijkheid gegeven om een netwerk op te bouwen: ‘’Ik heb heel veel gehad aan mijn peergroep. Het eerste wat we deden was een kennismakingsweekend bij mij op Texel. Zo’n groep zorgt voor contact en een netwerk.’’. Hierom was Impact Hub Amsterdam, een plek vol betekenisvolle ontmoetingen, feedback en uitwisseling, voor Mimi enorm waardevol: ‘’Impact cannot happen in isolation.’’, stelt ze. En daar ben ik het volledig mee eens.

Meer weten over de Business Model Challenge? We geven een sneak preview op de najaarseditie #8 van het programma op 26 augustus tijdens het avond college ‘Business Modelling voor Impact’. Schrijf je snel in er zijn slechts 30 plekken beschikbaar.