Crowdfunders gaan voor kwaliteit en passie

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Crowdfunding zit in de lift. Het is een manier om met een groot aantal kleine donaties geld in te zamelen voor bijvoorbeeld een plaatopname, een nieuw bedrijf of een ontwikkelingsproject. Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013 ontrafelde de motieven van mensen om eraan mee te doen.   Crowdfunding maakt de laatste jaren een stormachtige groei door.…

CrowdfundingCrowdfunding zit in de lift. Het is een manier om met een groot aantal kleine donaties geld in te zamelen voor bijvoorbeeld een plaatopname, een nieuw bedrijf of een ontwikkelingsproject. Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013 ontrafelde de motieven van mensen om eraan mee te doen.  

Crowdfunding maakt de laatste jaren een stormachtige groei door. Wereldwijd is vorig jaar 2,7 miljard dollar opgehaald via meer dan 1 miljoen crowdfunding campagnes. Wat motiveert donateurs en investeerders om deel te nemen aan deze campagnes? Vier onderzoekers legden die vraag voor aan 1277 Nederlanders. Ze waren geen doorsnee Nederlander, maar vaker man, hoogopgeleid en actief op sociale media dan gemiddeld. Veruit de meesten (94%) waren al dan ook al bekend met crowdfunding. Van hen had 38% wel eens een financiële bijdrage gedaan, vaak via meerdere platforms. De meesten gaven tussen de 11 en 25 euro.

Passie
De onderzoekers waren vooral benieuwd naar de motieven van respondenten om wel of niet in crowdfunding-projecten te investeren. De kwaliteit van het project bleek voor veel respondenten de belangrijkste factor. Maar liefst 89% van de respondenten vond dit belangrijk of zeer belangrijk. Bijna net zo belangrijk was de passie van de persoon achter het project.

Die uitkomst wekte weinig verbazing, maar de onderzoekers vermoedden dat ook andere factoren een rol spelen. Zoals het bedrag dat al eerder voor het project is opgehaald. Zien dat anderen geven, zo is de vooronderstelling, motiveert nieuwe donateurs om ook te geven. Dit onderzoek vond daarvoor echter geen bewijs. Ook de relatie met de persoon achter het project speelde geen doorslaggevende rol in de geefbeslissing, al ging het in de helft van de gevallen wel om een familielid, vriend of kennis.

Nooit gevraagd
Niet alle respondenten trokken de portemonnee. Ongeveer 62% was bekend met crowdfunding, maar had nog nooit een bijdrage geleverd. De belangrijkste reden was, naar eigen zeggen, dat men zijn of haar geld beter kon gebruiken. Maar opmerkelijk genoeg gaf een grote groep respondenten aan dat ze niet geven, omdat het hen nooit is gevraagd. Een relatief grote groep zei bovendien dat ze nog geen project waren tegengekomen dat ze de moeite waard vonden. Gebrek aan vertrouwen speelde nauwelijks een rol: slechts een kleine minderheid wilde niet doneren omdat ze crowdfunding niet vertrouwt.

Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013 is uitgevoerd in samenwerking met zestien Nederlandse crowdfunding organisaties. Een van hen was 1%CLUB, een crowdfunding platform voor kleinschalige ontwikkelingsprojecten. Het onderzoeksrapport heet ‘Samen mogelijk maken. Onderzoek naar de motivatie voor crowdfunders in Nederland’. Het is te downloaden na het versturen van een tweet of bericht op Facebook of LinkedIn.  

http://www.crowdfundingonderzoek.nl/download

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons