Werk aan de winkel voor organisaties met een ANBI-status: vanaf 1 januari 2014 zijn zij verplicht om informatie op internet te zetten. Dat maakte staatssecretaris Weekers 16 juli bekend in een brief vaan de Tweede Kamer.
Naam, doelstelling en contactgegevens moeten online, maar ook het beleidsplan, een verslag van de activiteiten en een financiële verantwoording. De openbaarheid, aldus Weekers, moet het publieksvertrouwen in goede doelenorganisaties vergroten.
Zo’n 55.000 organisaties in Nederland hebben een ANBI-status, waaronder duizenden stichtingen met projecten in ontwikkelingslanden. Zo’n status is aan te vragen bij de Belastingdienst door Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s), en maakt het voor donateurs mogelijk om hun gift aan het de ANBI-instelling van de belasting af te trekken.
De nieuwe regeling betekent voor veel kleine organisaties een administratieve lastenverzwaring. Partin, brancheorganisatie voor kleinschalige particuliere initiatieven, noemt de eisen ‘niet onredelijk’. Voorzitter Lucy Engelen: “Wanneer je projecten doet, dan moet je het publiek voorlichten. Nu kan iedereen één keer een ANBI-status aanvragen, en dat wordt nooit meer gecontroleerd.” Het gaat bovendien, aldus Engelen, om gegevens die de meeste organisaties gewoon in huis hebben.
Toch is Partin zich bewust dat het organisaties extra tijd en geld kan kosten. Engelen: “Niet iedereen heeft een website die makkelijk bij te werken is, en niet iedereen weet hoe je een staat van baten en lasten moet opstellen.” Partin gaat leden daarom ondersteunen bij het inrichten van een ‘ANBI-pagina’, bijvoorbeeld via een online invulformulier om financiële gegevens te verwerken.