Duurzaamheid als kans voor bedrijven door de coronacrisis
Veel bedrijven worden hard geraakt door deze crisis, dat is een feit. Er ligt tegelijkertijd een mogelijkheid om van duurzaam ondernemen de standaard te maken. Uit onderzoek van het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) blijkt dat 80% van de Nederlandse bedrijven in de coronacrisis kansen ziet voor duurzaam ondernemen.[1] Omdat de markt door de fysieke beperkingen vooral online plaats vindt, is vindbaarheid op het internet een belangrijk onderdeel in een duurzame marketing strategie.
Een duurzame marketing strategie, juíst nu
De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten, meer dan ooit, waarde hechten aan bedrijven met een duurzame marketing strategie. Ook de vraag naar ‘groene’ producten en diensten zal blijven groeien. Voor sommige bedrijven is verduurzaming zelfs een bestaansreden geworden in plaats van nevenactiviteit. Om als ondernemer overeind te blijven en kunnen groeien in de coronatijd, is het slim je crisisbeleid om te zetten naar een duurzame (online) marketing strategie.
Het nieuwe marketing: lokaal, duurzaam en online
In deze ‘anderhalvemeter-economie’ zien we een marketing verschuiving naar lokaal, duurzaam én online. Niet alleen in de duurzame branche zal het online winkelen blijven groeien. Net als het zoeken en vergelijken van diensten en producten via internet, waarbij steeds vaker dichter in de buurt wordt gezocht. Voor bedrijven met webshops en een duurzame marketing strategie, liggen hier zeker kansen.
Een duurzaam marketing beleid heeft niet alleen te maken met het soort geleverde product of dienst, maar ook met hoe je als ondernemer in het leven staat. Een bedrijf dat niet per definitie een duurzaam product of dienst aanbiedt, kan wel degelijk een duurzame visie hebben. Een duurzame ondernemer draagt actief bij aan een betere wereld en is succesvol wanneer de marketingstrategie hierbij aansluit. Zichtbaarheid en vooral vindbaarheid is hierin onmisbaar. Want als je duurzame inspanningen niet zichtbaar zijn of je milieuvriendelijke producten niet worden gevonden, dan is dit in ieder geval niet duurzaam voor het voortbestaan van jouw bedrijf.
Tijd om je huidige marketingstrategie nog eens goed onder de loep te nemen. Wat doe je als bedrijf tijdens de coronacrisis aan duurzaamheid en in hoeverre is dit online vindbaar?
Investeren in zoekmachineoptimalisatie tijdens corona
Als we het hebben over zoeken en vinden via het internet, dan wordt er terecht meteen gedacht aan Google. Maar liefst 95% van de zoekers op internet maakt gebruik van deze zoekmachine[2]. Je kunt in je marketingstrategie Google Advertenties budgetteren maar nog slimmer is de inzet op ‘gratis’ vindbaarheid. Oftewel; met je website of webshop scoren in de ‘organische’ zoekresultaten van Google in plaats van de betaalde advertenties. Hoe? Door te investeren in SEO optimalisatie. Zorg dat je precies daar gevonden wordt waar je (potentiële) klanten op zoek zijn naar de diensten of producten van je bedrijf.
‘Gratis’ vindbaarheid met een goede SEO
SEO (search engine optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie houdt dus in dat je een website of webshop optimaliseert, met als doel een hogere ranking in de organische zoekresultaten behalen. Deze optimalisatie bestaat grofweg uit drie onderdelen: techniek, content en linkbuilding. Er zijn verschillende gratis SEO tools om te kijken hoe je vindbaarheid ervoor staat. Hiermee kun je je website of webshop efficiënter optimaliseren en hogere posities in de resultaten van zoekmachines behalen.
Wanneer je als bedrijf inzet op een duurzame marketingstrategie én deze online vindbaar weet te maken, pak je de kans van de corona crisis om er sterker uit te komen!
[1] https://www.mvonederland.nl/news/onderzoek-mvo-nederland-80-procent-van-de-bedrijven-ziet-door-coronacrisis-juist-kansen-voor-duurzaam-ondernemen/
[2] https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/netherlands
Dit artikel is tot stand gekomen door GreenAds.