Schrappen Dirk en DekaMarkt konijnenvlees echt uit de schappen?
Konijn, de meeste mensen kennen het vooral als dat lieve huisdier, of als hoofdgerecht met Kerst. Maar bij verschillende supermarkten ligt het jaarrond in het koelvak. Sinds 2013 is er een Beter Leven keurmerk met 1 ster voor konijnenvlees. “Daar voldoet nog niet één konijnenhouderij in Nederland aan”, vertelt Hanneke van Ormondt, woordvoerder van Wakker Dier. Daarom besloten Dirk van den Broek en DekaMarkt het konijnenvlees uit hun assortiment te halen.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Maar dat blijkt niet het hele verhaal, zo blijkt uit navraag bij Esther Kingsma, Persvoorlichtster van Dirk en DekaMarkt. “We stoppen per direct met het verkopen van konijnenvlees. Dit betreft enkel het konijnenvlees uit het verse vleesschap.”
Symboolpolitiek
Dirk en DekaMarkt halen dus niet al het konijnenvlees uit hun schappen. In bewerkte vormen, zoals bijvoorbeeld in kattenvoer, blijft het konijntje nog gewoon te koop. In hoeverre zet deze stap dan werkelijk zoden aan de dijk? De totale konijnenconsumptie in Nederland is zo laag, dat het in de statistieken over vleesverbruik in Nederland niet eens wordt meegenomen. Daarmee lijkt het slechts symboolpolitiek van Dirk en DekaMarkt, die overigens allebei onderdeel zijn van dezelfde coöperatieve inkoopvereniging Superunie.
Er zit een automatische schizofrenie in ons hoofd, we kunnen naadloos overgaan van troeteldier tot vlees
Zo hebben Dirk en DekaMarkt positieve publiciteit, zonder daadwerkelijk de burger zijn favoriete stukje vlees, zoals rund en varken, te onthouden. Want, ondanks dat de vleesconsumptie per persoon in Nederland sinds 2010 met één kilo per jaar daalt, lusten we er nog steeds pap van. In 2014 aten we per persoon nog gemiddeld 76,3 kilo vlees per persoon. De meeste mensen eten konijn enkel met Kerst, maar sommige supermarkten verkopen het hele jaar door boutjes van het beestje dat in Nederland op de derde plek van ‘meest gehouden huisdieren’ staat. “Er zit kennelijk een automatische schakelaar van schizofrenie in ons hoofd, die ons in staat stelt om naadloos over te kunnen gaan van troeteldier tot vlees”, aldus bioloog Midas Dekkers. “We zijn gek, daar komt het eigenlijk op neer.”
Problematiek
Nederland kent zeventig commerciële konijnenhouderijen, die gezamenlijk rond de 300.000 konijnen fokken. Daarmee dragen ze in totaal bij aan ongeveer 40 procent van de Nederlandse konijnenconsumptie. Omdat Nederlandse konijnen relatief prijzig zijn voor de Nederlander, wordt de overige 60 procent uit andere landen, zoals Hongarije, Frankrijk en China geïmporteerd. Die konijnen worden daar grotendeels in traditionele kooien gehouden, waar ze in erbarmelijke omstandigheden leven.
In de traditionele konijnenhouderijen groeien konijnen in kooien van draadgaas waar hun pootjes van ontsteken. Wakker Dier noemt deze konijnen, die samenleven op minder dan 1 A4’tje per dier, kooikonijnen. De slechte leefomstandigheden zorgen ervoor dat 1 op de 5 á 6 konijnen overlijdt voor ze de tien of twaalf weken halen, de leeftijd waarop ze met hun 2,6 kilo slachtrijp zijn. Het slachten gebeurt niet in Nederland, omdat er in Nederland geen enkele konijnenslachterij is. De konijntjes worden daarom levend naar België, of zelfs Frankrijk verscheept, om daar na de slacht in de vorm van konijnenboutjes de hele wereld over te reizen.
Na enkele kritische rapporten over de leefomstandigheden, door onder andere de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) in 1997 en de European Food Safety Authority (EFSA) in 2005, besloten enkele landen wetgeving in te voeren over de indeling van konijnenhouderijen. Nederland was één van die landen, en hanteert daarom enkel nog de welzijnskooi en het parksysteem. “Nederlandse en Belgische konijnenhouderijen voldoen bijna allemaal aan het parksysteem”, volgens hoofd rundvee en konijnen Frank de Louw, van Victoria Mengvoeders. “Daarom zijn ze enkele centen duurder dan goedkopere konijnen uit het buitenland.”
“
'Aankomende Kerst controleren we de konijnenbouten in de supermarkten weer'
Dat verklaart waarom Nederlandse supermarkten, in hun onderlinge concurrentieslag verwikkeld, vaak goedkopere konijnen uit het buitenland importeren. Frank de Louw adviseert de supermarkten juist de Nederlands-Belgisch konijn te verkopen, om zo aandacht voor welzijn middels lokale samenwerking mogelijk te maken. Op het moment dat de supermarkten betrouwbare afspraken zouden maken met de boeren, hebben ze zekerheid en kunnen ze meer investeren in dierenwelzijn op hun konijnenhouderijen. Midas Dekkers: “Helaas leven we nog steeds in de krankzinnige welvaart-pretmaatschappij. Ik vind het niet onredelijk om daarin te denken van ‘dan eten we gewoon geen konijn’. Ik zal er niet mee zitten.”
Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: “Konijnenvlees is slechts een klein onderdeel van de vleesindustrie, maar we hopen dat Dirk en DekaMarkt als voorbeeld kunnen dienen voor andere supermarkten.” Naar aanleiding van onderzoek dat Wakker Dier vorig jaar met kerst deed, waaruit bleek dat meeste supermarkten kooikonijnen verkopen, beloofden Hoogvliet, Poiesz, Jumbo, Coop, SPAR, Vomar en Deen stappen te nemen om het welzijn van de konijnen te verbeteren. “Eind dit jaar zullen we weer controleren welke supermarkten zich aan die voornemens houden”, besluit Van Ormondt.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden